Rapauttaako välipalakulttuuri pöytätavat?

Ruokarytmillä on väliä, neuvoo terveysvalistus. Kolme pääateriaa ja pari välipalaa auttaisi jaksamaan. Moni kuitenkin kuittaa aterian tai kaksi välipaloilla. Kiire muuttaa syömisrytmin välipalakulttuuriksi, missä hotkaistaan jotakin nopeasti pahimman nälän taittamiseksi.

Kotimaa
Smoothie.
Sari Toivonen / Yle

Tutkimustieto osoittaa, että välipalat ovat vallanneet ruokavaliostamme ison osan.

Keski-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaisten kotitalousneuvoja Seija Varila ymmärtää nykyperheiden kiireet töineen ja harrastuksineen. Hän kehottaa kuitenkin raivaamaan aikaa yhteisille aterioille ja nimenomaan rauhassa syömiselle.

Varila pelkää, että nopea välipalakulttuuri rapauttaa pöytätavat. Merkkejä on hänen mukaansa jo huomattavissa, kun ruoka vaan nakataan naamaan.

Syödään äkkiä ja lähdetään harrastuksiin ja leikkeihin. Esimerkiksi kiittämiset jää, kun noustaan pöydästä.

- Nykyään kaikilla on hirveä kiire ruokapöydästä pois. Syödään äkkiä ja lähdetään harrastuksiin ja leikkeihin. Esimerkiksi kiittämiset jää, kun noustaan pöydästä, sanoo Varila.

Tekosyy syödä huonosti

Kiire on helppo tekosyy syödä huonosti. Silti jokaista välipalaa on turha leimata naposteluksi. Välipalalla on kuitenkin väliä.

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan lapset ja nuoret saavat jopa 70 prosenttia päivittäisestä sokerista välipaloista. Maustetut jogurtit, murot, virvoitusjuomat, kaakao ja mehut saattavat olla melkoisia sokeripommeja.

Verensokeri pysyy tasaisena, kun syö säännöllisesti. Kotitalousneuvoja Seija Varila tarjoaisi lapsille välipaloina esimerkiksi vihanneksia, hedelmiä, ruisleipää ja marjasmootheja.

- Tee seuraavan päivän välipalat jo edellisenä iltana valmiiksi jääkaappiin. Smoothie on helppo tehdä, mutta moni moittii tehosekoittimen pesua. Kannattaakin tehdä isompi satsi jääkaappiin odottamaan.