1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. internet

Nuori somespesialisti tutustuu työhön jota ei oikeastaan ole

Nuoret työelämään tutustujat ovat päässeet neljässä Citycon Oyj:n kauppakeskuksessa harjoittelemaan taitojaan sosiaalisen median osaajina. Nuoret tuottavat kauppakeskuksille materiaalia someen, mutta samalla heitä tarkkaillaan nuorina kuluttajina.

Kuva: Mari Vesanummi / Yle

Pyynikin koulun 9-luokkalaiset Pyry Saarela ja Taavi Mustajoki ovat tavallisia nuoria, jotka hengailevat kauppakeskuksessa kavereittensa kanssa. Tällä viikolla he ovat hengailleet oikein työn puolesta, sillä viikon TET-jakso Tampereen Koskikeskuksen ”community youngsterina” tai somespesialistina pitää sisällään havainnointia kauppakeskuksen asioista.

– Me kirjoitamme blogia, otamme kuvia ja laitetaan niitä sitten sosiaaliseen mediaan, Pyry Saarela kuvailee harjoittelunsa toimenkuvaa.

– On ollut tosi rentoa, Taavi Mustajoki kertoo. 

Miksi sitten Citycon haluaa tarjota ”kenties kaikkien aikojen makeimman TET-harjoittelupaikan”?

– Tärkein syy on varmaan se, että nuoret ja teinit ovat meidän suurta kohderyhmäämme. Meille on tärkeää tietää, mitä he ajattelevat ja toisaalta mitä he tietävät meistä. On hyvä tietää, eikä vain arvailla mitä nuoret haluavat. Tämä on mahtavaa yhteistyötä, Koskikeskuksen kaupallinen johtaja Mari Laaksonen kertoo.

Pojille tämä tuli vähän puskista. Harjoittelun lisäksi he ovatkin syynissä.

– Ei tullut kyllä mieleen, ilmeisesti sitten näin, Pyry Saarela naurahtaa.

Some-tettiläisiä jatkossa lisää

Uutta TET-harjoittelu on nuorille miehille ainakin sosiaalisesta mediasta opettanut. Saarela tai Mustajoki ei kumpikaan tunnustaudu fanaattisiksi somettajiksi.

– Ihan semi. Pinterest oli minulle uusi, Taavi Mustajoki sanoo.

– Voi olla, että somen käyttö vähän lisääntyy, Pyry Saarela arvioi.

On hyvä tietää eikä vain arvailla, mitä nuoret haluavat.

Mari Laaksonen

Somespesialisti-TET-harjoittelijoita on nyt kokeiltu neljässä kauppakeskuksessa, Tampereen lisäksi Espoossa, Vantaalla ja Lahdessa. Koskikeskuksessa kokemus on ollut myönteinen, ja jatkoakin harkitaan.

– Meillä on aika paljon liikkeitä, jotka ovat suoraan teineille suunnattuja. On tärkeää tietää, mistä he pitävät. Nyt tätä on kokeiltu ja voi olla että laajenee. Kaikki Cityconin kauppakeskukset ovat keskustoissa, missä nuoret viihtyvät, sanoo kaupallinen johtaja Mari Laaksonen.

Tettiläiset eivät itse ole juurikaan miettineet minkälaisia kuvia tai tarinoita jakavat. Työnantajan etu on kuitenkin turvattu.

– Kunhan ei tule mitään negatiivista kuvaa, niin ei sillä julkaisulla ole muuten väliä, Taavi Mustajoki kertoo.

– Viimeinen päivä on huomenna. Varmaan Instagramiin ja Twitteriin pitää pistää jotain, Pyry Saarela pohtii.