Tutkija: Digipelejä kehitettävä enemmän myös pienille lapsille

Lapset tarvitsevat enemmän laadukkaita digipelejä, sanoo asiantuntija. Vaateet digiosaamisesta kasvavat jatkuvasti ja lasten teknologiset taidot vaihtelevat.

pelit

Laadukkaita digipelejä on tarjolla alle kouluikäisille vain vähän. Samalla vaateet digiosaamisesta kasvavat jatkuvasti ja lasten teknologiset taidot vaihtelevat.

Digiopetuksen haasteisiin voitaisiin vastata esimerkiksi laadukkailla oppimispeleillä, sanoo innovatiivisten oppimisympäristöjen tutkimusprofessori Marja Kankaanranta Jyväskylän yliopistosta.

- Digitaalisia pelejä hyödynnetään vielä aika vähän. Niissä on edelleen tällaista vastakkain jakoa, että onko niistä hyötyä, onko niistä haittaa, Marja Kankaanranta pohtii.

Päiväkoti-ikäisten lasten pelien täytyy olla selkeästi yksinkertaisempia.

- Parhaimmillaan pelit ovat vielä tämän ikäisille lyhytkestoisempia, tavoitteet, tarinat ja grafiikka ovat yksinkertaisempia ja niissä on sanallisia ohjeita, että pystytään lapsen ajatuksen mukaan siellä pelissä etenemään, Kankaanranta linjaa.

Nykypeleissä liikaa ärsykkeitä

Pelit ja leikki ovat lapselle luontainen tapa oppia uusia taitoja ja ne ovat päiväkoti- ja esiopetuksessa suosittuja opetusvälineitä.

Digipeleille tyypillinen runsas ärsykemäärä näkyy kuitenkin jo perinteisissäkin oppimateriaaleissa.

- Tänä päivänä peleissä on jo liikaa yhteen peliin saatu yhdisteltyä asioita. Tai sitten niissä on erilaisia toimintoja, esimerkiksi pelilaudan päälle nousee joku kolmiulotteinen häkkyrä tai muuta. Että paljon on tullut kaikenlaista ja yksinkertaisuudesta ollaan kaukana, sanoo oululainen lastentarhaopettaja Anna Noronen.

Teknologia on kuitenkin myös osa päiväkotien arkea.

- Monissa päiväkodeissa on myös esimerkiksi varattuna tietokone peleille, lähinnä opetuspeleille. Sitä mietitään tarkkaan, että mitä pelejä saadaan pelätä, Anna Noronen jatkaa.

Tutkimusprofessori Marja Kankaanranta uskoo peleihin digiopetuksen lähtökohtana, koska ne voidaan räätälöidä oppijan tarpeisiin.

- Toisaalta siihen ikä- ja toisaalta siihen osaamisvaiheeseen. Mielestäni digitaalisessa pelissä siihen pitäisi olla mahdollisuus, mutta sitä ei vielä ole kauhean paljon ajateltu, Kankaanranta harmittelee.

Pienten lasten digipelien kehitys käynnissä myös Suomessa

Pienten lasten oppimispelien markkinarakoon on kuitenkin herätty jo kaupallisellakin puolella.

Esimerkiksi Oppi&Ilo-oppimispelejä vauvoista kouluikäisille valmistava WsoyPro pohtii uusia mahdollisuuksia myös digisovellusten puolella.

- Ensimäinen applikaatio on julkaistu elokuussa: tulevaisuuden kehityssuuntaa mietitään kovasti ja digitaalisuus sekä mobiiliversiot pohdituttavat, Oppi&Ilo-liiketoimintapäällikkö Petra Talvio toteaa.

Myös tutkimusprofessori Marja Kankaanranta heittää pallon pelisuunnittelijoille - laatupelejä ei ole lapsille liikaa.

- Suurin osa nuorista enemmän tai vähemmän pelaa. Sen vuoksi he ovat olleet vanhastaan pelisuunnittelijoiden kohde, että suunnitellaan nuorille ja nuorille aikuisille, mutta sitten vähiten on suunniteltu tälle nuorelle ryhmälle näitä laadukkaita pelejä. Ja se on uusin tällainen mahdollinen markkinakohta eli jos ajatellaan digitaalisia markkinoita, siinä on selkeä aukko, päättää tutkimusprofessori Marja Kankaanranta Jyväskylän yliopistosta.