Suloisten roolien Audrey Tautou ja elokuvaohjaajien outolintu tekivät surrealistisen elokuvan

Tänään Suomen-ensi-iltansa saavassa elokuvassa Audrey Tautoun keuhkoissa kasvaa lumme. Elokuvan ohjaaja on Hollywoodissa menestynyt elokuvataiteen hullu nero Michel Gondry.

kulttuuri
Näyttleijä Audrey Tautou Michel Gondryn uudessa elokuvassa Päivien kuohu.
Audrey Tautou sanoo, ettei rooli Ameliéna ole hänelle taakka.

Hymy kasvoilla on valloittava. Se on tuttu miljoonille katsojille ympäri maailman Tautoun läpimurtoroolista elokuvassa Amélie (2001). Noista miljoonista iso osa joko rakastaa tai vihaa kyseistä elokuvaa, josta on irvailtu muun muassa kotimaisessa Pasila -sarjassa.

Pariisilaisessa hotellihuoneessa ei kuitenkaan puhuta Améliesta, ainakaan aluksi. Sen sijaan puheenaiheena on Tautoun uusi elokuva_ Päivien kuohu_, joka tuo ensimmäistä kertaa yhteen ranskalaisen elokuvan sydänkäpysen ja elokuvaohjaajien outolinnun.

- Minulle oli unelma työskennellä Michel Gondryn kanssa. Vaikka hän on kyllä todella arvaamaton, Tautou sanoo.

- Hän saa uusia ideoita kymmenen sekunnin välein. Kaikki tapahtuu todella nopeasti ja spontaanisti ja lisäksi hänen täytyy saada valvoa kaikkea tehosteita myöten. Sellainen järjestelmällinen kaaos oli erittäin virkistävää.

Teinihitti 1940-luvulta

_Päivien kuohu _on monesta syystä vuoden merkittävimpiä ranskalaisia elokuvia. Elokuvan budjetti on kohtuullisen suuri, sillä on nimekäs näyttelijäkaarti ja uskollisten fanien seuraama tinkimätön ohjaaja.

Kaiken lisäksi elokuva perustuu kirjaan, joka on vuosikymmenten ajan ollut ranskalaisten nuorten suosikki. Siinä nuori pari rakastuu, mutta heidän onneaan varjostaa morsian Chloén keuhkoissa kasvava lumme.

Tautoun mukaan kaikki teinit ovat lukeneet Boris Vianin surrealistisen romaanin. Myös ohjaaja Gondry tunnustautuu faniksi.

- Tämä kirjailija vaikutti minuun, kun olin nuori. Halusin rakentaa elokuvan niin, että se olisi mahdollisimman lähellä hänen maailmaansa, Gondry sanoo.

Boris Vianin vuonna 1947 julkaistu lyhyt romaani onkin omiaan Michel Gondryn sovitettavaksi. Kirjassa ei ole kielikuvia, koska kaikki tunteet tapahtuvat konkreettisesti. Esimerkiksi nuoren parin asunto muuttuu ahtaaksi tai outo verho laskeutuu henkilöiden väliin.

Näyttleijä Audrey Tautou.
Näyttelijä Audrey Tautoun mukaan ohjaaja Michel Gondryn järjestelmällinen kaaos oli virkistävää.Yle

Insinöörinä elokuvissa

Samanlaisia, kaikessa outoudessaan tutulta tuntuvia havaintoja on nähty Gondryn aikaisemmissa elokuvissa, joista esimerkkejä ovat muun muassa _Tahraton mieli (Eternal Sunshine of the Spotless Mind, _2004) ja _The Science of Sleep _(2006). Surrealismi on ollut Gondryn tavaramerkki alusta asti.

-Tällä kertaa yritin materialisoida sen minkä Boris Vian laittoi paperille sanoina. Se ei oikeastaan ole edes surrealismia, vaan niinkin aineettoman asian kuin tunteiden esittämistä fyysisessä muodossa, ohjaaja kertoo.

Ohjaaja Michel Gondry.
Ohjaaja Michel Gondry tunnetaan unenomaisista elokuvistaan.Yle

Gondryn ensimmäisen ranskalaisen elokuvan huikeimpia visioita ovat tuttujen stop-motion-animaatioiden ohellaPäivien kuohunhybridilaitteet. Yksi niistä on pianocktail, joka rakentaa tunnelmaan sopivia drinkkejä pianolla soitetuista melodioista.

- Rakensin kaiken oikeista esineistä, joita sitten yhdistelin hybrideiksi. Omia suosikkejani ovat pianocktail ja elokuvan alkua varten rakentamamme kirjatehdas, jonka halusin näyttävän isolta juna-asemalta päättyvine ja risteytyvine raiteineen.

Unen logiikka

Surrealismi hallitsee myös Michel Condryn ohjaamia musiikkivideoita, joita hän on tehnyt Björkille, Daft Punkille ja Beckille. Björkin Human Behaviour -videolla laulaja laulaa jättiläismäisen nallekarhun vatsassa: "_Ei ole takuulla mitään logiikkaaihmisen käyttäytymisessä". _Myös ohjaajan pitkät elokuvat, etenkin _Päivien kuohu, _seuraavat omaa logiikkaansa.

Kuva elokuvasta Päivien Kuohu.
Studio Canal

- Katsojan on vain hyväksyttävä, että mitä tahansa voi tapahtua. Se on kuin katsoisi unta. Vaikka tämä ei kyllä ole mikään kovin onnellinen uni, vaan loppujen lopuksi melko katkera, Gondry sanoo.

Liikkuva ja elävä maailma vaati ohjaajan mukaan karismaattisia näyttelijöitä, ettei katsoja eksyisi ideoiden ilotulitukseen. Enimmäkseen suloisista rooleista tunnettu Audrey Tautou tekee_ Päivien kuohussa _hienovaraisen matkan tunteiden ääripäästä toiseen.

- Chloé on runollinen, puhdas ja naiivi nuori nainen. Halusin näyttää hänessä sen aurinkoisuuden, joka on tyypillistä nuorille, joita elämä ei ole vielä satuttanut. Siksi elokuvan loppu tuntuu todella epäreilulta, Tautou sanoo.

Varjo seuraa kulkijaa

Amélie on ehkä tärkeintä mitä minulle on urallani sattunut.

Audrey Taotou

Myös Audrey Tautoulla on kohtalo.Amélieseuraa häntä joka paikkaan. Siitä kertoo jotain se, ettäPäivienkuohu sai Ranskan ensi-iltansa tarkoituksella samana päivänä kuinAméliekaksitoista vuotta sitten.

Yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä ranskalaiselokuvista teki nuoresta näyttelijättärestä elokuvatähden yhdessä illassa.

- En ole kokenut Amélieta taakaksi. Oli tietenkin vähän häiritsevää, että kuuluisuus oli jokapäiväistä, mutta pidän kyseistä elokuvaa käsittämättömän suurena lahjana. Se on ehkä tärkeintä mitä minulle on urallani sattunut, Tautou sanoo.

Haistatan epäilijöille pitkät.

Michel Gondry

Myös Gondrylla on epäilijänsä. Kaikki eivät ymmärrä villejä unia muistuttavia visuaalisia tarinoita. Ohjaajalla on viesti epäilijöille.

- Haistatan heillä pitkät, Gondry sanoo ja nauraa.

- Tämä on minun näkemykseni. En tee elokuvia ollakseni osa elokuvantekijöiden suurta perhettä. Haluan kokeilla omia ideoitani, Gondry sanoo.