Tuleeko tytölle vai pojalle?

Lastenvaatteiden myynti on hyvin sukupuolittunutta. Muotiteollisuus ja sosiaalinen paine kannustavat jaottelemaan lastenvaatteet tiukasti tyttöjen punaisiin ja poikien sinisiin. Asiantuntijat kannustavat välttämään tiukkoja sukupuolinormeja, sillä vaatekaapin suppea väriskaala voi jopa haitata tasa-arvoiseksi aikuiseksi kasvamista.

Kotimaa
Kuvassa sama lapsi eri vaatteissa.
Sama lapsi, eri vaatteet. Kumpi on söpö, kumpi reipas?Heidi Lunabba / Folkhälsanin koulutusmateriaalia

Värillä on väliä, kun on kyse lastenvaatteista. Muodin ja visuaalisen kulttuurin tutkija, dosentti Annamari Vänskä pitää vaatteiden sukupuolijaottelua harmillisena, sillä se voi kaventaa lapsen mahdollisuuksia.

- Vaatteet eivät ole vain vaatteita ja värit vain värejä. Tasa-arvo ei toteudu, jos vaaleanpunaiseen puettua tyttöä ei kehuta reippaaksi tai aikaansaavaksi, eikä siniseen pukeutunutta poikaa kehuta herkäksi. Tämä voi olla lapselle jonkin näköinen este tasa-arvoiseksi aikuiseksi kasvamiseen, hän sanoo.

Vänskä viittaa ihmiskokeeseen, jossa samalle lapselle puettiin eri kertoina vaaleanpunainen ja sininen asu. Vaaleanpunainen sai aikaan hellittelyä, sininen kehuja reippaudesta.

"Tyttöjä söpötellään, poikia rohkaistaan"

Suomalaisten päiväkotien henkilökuntaa videokameran kanssa seurannut Sara Sundell on huomannut saman ilmiön.

- Vaaleanpunaiseen puettua helposti söpötellään, kun taas tummiin väreihin ja vaarallisiin toimintahahmoihin sonnustautunutta rohkaistaan ja kehutaan reippaaksi, sanoo Folkhälsanin tasa-arvotyön asiantuntija Sara Sundell.

Vaateteollisuus hyötyy jaottelusta

1970-luvulla sekä tytöt että pojat pukeutuivat perusväreihin: punaiseen, siniseen, vihreään ja ruskeaan. Unisex-trendi kuitenkin hiipui 1980-luvulle tultaessa. Tekstiiliteollisuudelle oli helpompi värjätä kankaat pastellin sävyillä.

Lastenvaatteiden sukupuolijaottelu on hyvä bisnes. Kauppa käy, kun perheissä ei kierrätetä siskolta veljelle.

Vaateyhtiöt voisivat ottaa enemmän vastuuta.

Annamari Vänskä

- On paljon voitokkaampaa tuottaa vaatteita, joita vain yksi sukupuoli voi käyttää, kuin tuottaa vaatteita, joita kaikki voi käyttää, Annamari Vänskä sanoo.

Syyskuussa Yle Uutiset kertoi 10-vuotiaasta ruotsalaistytöstä, joka harmistui vaateketju H&M:lle, koska löysi itseä miellytävän paidan poikien osastolta. H&M vastasi tytölle, että vaatteet jaotellaan osastoihin, sillä käytäntö vastaa enemmistön toiveita.

- Vaateyhtiöt voisivat ottaa enemmän vastuuta. Ei kaikkea voi kuluttajien kontolle sysätä, Annamari Vänskä sanoo.

Vaatemyyjä ei myynyt vihreitä kenkiä

Lastenvaatteita myyvissä liikkeissä sukupuolijaottelu näkyy paitsi eri osastoissa, myös asiakaspalvelussa.

Bloggaaja Krista Ahola on harmitellut vaateliikkeiden toimintaa Puutalobaby-blogissaan.

- Ensimmäinen kysymys on aina, että tytölle vai pojalle. Sitten viedään sinne vaaleanpunaiselle osastolle. Kerrankin löysimme poikien osastolta ihanat vihreät kengät, mutta koska myyjä jatkoi niiden vaaleanpunaisten tyrkyttämistä, kengät jäi sitten ostamatta, hän sanoo.

Vaaleanpunainen oli ennen poikien väri

Nykyinen värijako on vielä melko tuore ilmiö, sillä vielä 60 vuotta sitten vaaleanpunainen miellettiin poikien väriksi ja sininen vastaavasti tyttöjen.

- Sinistä oli totuttu pitämään Neitsyt Mariaan liittyvänä värinä. Se kuvasti maata ja naiseutta, Annamari Vänskä sanoo.

- Punainen taas oli pitkään hallitsijoiden ja miesten väri. Punaiseen liitettiin väkivalta ja intohimo. Vaaleanpunaisen katsottiin soveltuvan paremmin pikkupojille.

Vaaleanpunainen sinetöityi naisten ja tyttöjen väriksi toisen maailmansodan aikaan.

- Kun juutalaisia merkattiin keltaisilla tähdillä, homoseksuaalit merkattiin vaaleanpunaisilla kolmioilla. Vaaleanpunaisesta tuli feminiininen ja halveksittu väri, johon mies ei voinut pukeutua. Vaaleanpunainen on edelleen ristiriitainen ja paljon tunteita herättävä väri, Annamari Vänskä sanoo.