Sinnikäs kansainvälinen uurastus valomainonnassa tuotti tunnustuksen

Kajaanilainen valomainosyhtiö Imagon on palkittu yhtenä Suomen kasvuyrityksenä. EY Entrepreneur of the Year on arvostettu tunnustuspalkinto menestyville yrittäjille. Tunnustuspalkinto myönnettiin kaikkiaan yli kymmenelle suomalaisyritykselle.

Kotimaa
Nainen johdottaa valomainoksen kirjainta.
Kalle Heikkinen / Yle

Valomainoksia 25 vuotta suunnitellut ja valmistanut Imagon on hyvä esimerkki kansainvälistyneestä kainuulaisesta perheyrityksestä. Muun muassa Norjan rautatieasemilla junamatkustajien matkaa ohjaavat kajaanilaiset opastetaulut.

- Viime vuonna toimitimme 12 eri maahan valomainoksia ja ylipäätään tuotteita toimitettiin 19 eri maahan, kertoo Imagonin talousjohtaja Mika Okkonen.

Yhtiön päämarkkina-alue ovat Pohjoismaista Ruotsi, Norja ja Suomi.

- Asiakkaina on muun muassa pankkeja, vakuutus- ja vähittäiskaupanyhtiöitä, monenlaisia pörssiyhtiöitä. Viimeiset viisi vuotta meillä on ollut paljon vaateketjuja asiakkaina, Okkonen selvittää.

Uusien asiakkuuksien solmiminen on Okkosen mukaan kovaa työtä. Eteenpäin ja menestykseen vie voimakas tahtotila.

- Voisi sanoa, että uusia asiakkuuksia ei synny, vaan niitä tehdään. Se on raakaa duunia. On oltava oven takana oltava kolkuttamassa ja vakuutettava asiakas siitä, että me olemme paras.

- Jos meille on annettu 24 tuntia vuorokaudessa, niin miksi sitä ei käytettäisi täysillä siihen, että joskus voisi olla paras kaikista.

Kajaani on hyvä paikka yrittää

Imagon Oy:n talousjohtaja Mika Okkonen.
Imagon Oy:n talousjohtaja Mika Okkonen.Kalle Heikkinen / Yle

Imagon on yksi Pohjoismaiden suurimmista valomainosten toimittajista. Yhtiön päätoimipaikka on Kainuussa, yrityksen synnyinsijoilla. Yritys työllistää 50 henkilöä.

- Omistajista pääosa asuu Kajaanissa. Lisäksi työntekijöiden pysyvyys ja ammattitaidon kehittäminen tällä alueella on erittäin hyvä. Tämä on hyvä paikka yrittää, Okkonen sanoo.

Valomainosbisneksessä perinteiset valonlähteet neonputkineen ovat historiaa. 2000-luvun alusta lähtien led-tekniikka on tehnyt valomainonnasta nopeasyklisempää. Imagonissa on yli kymmenen vuotta keskitytty myös tuotekehitystyöhön.

Jos meille on annettu 24 tuntia vuorokaudessa, niin miksi sitä ei käytettäisi täysillä siihen, että joskus voisi olla paras kaikista.

Mika Okkonen

- Nykyisin valomainoksissa on jopa 90 prosenttia pienempi sähkölasku kuin kymmenen vuotta sitten. Luonnollisesti ne ovat myös melko huoltovapaita.

Imagon sai tiistaina EY Entrepreneur of the Year on arvostettu tunnustuspalkinnon yhtenä Suomen kasvuyrityksenä. Tuomaristo perustelee valintaansa sillä, että yritys on kansainvälinen LED-valotekniikkaan keskittynyt valomainosten kehittäjä ja valmistaja. Lisäksi yrityksellä on vahva panostus asiakaspalvelun laatuun.

Imagonissa ollaan iloisia tunnustuksesta.

- Totta kai se tuntuu tosi hienolta. Se kertoo siitä, että olemme vuosien saatossa tehneet erittäin hyvää työtä.

Kaikkiaan 14 Suomalaista yritystä sai tiistaina Helsingissä EY Entrepreneur of the Year -tunnustuksen. Yrityksistä valitaan marraskuun puolivälissä järjestettävässä finaalissa Suomen kasvuyritys. Kajaanilainen Imagon ei päässyt loppukilpailuun.