1. yle.fi
  2. Uutiset

Pohjoiskarjalainen urheiluelämä näkyi vahvasti mediassa

Maakunnan urheilijat ja heidän sponsorinsa näkyivät aiempaa enemmän mediassa. Suurimmat syyt tähän ovat Katajabasketin ja Joensuun Mailan erinomaisesti sujuneet pelikaudet.

Joensuun Maila
Petri Virtanen
Ville Vuorinen

Maakunnan urheiluelämä näkyi kaudella 2011-2012 edelliskautta vahvemmin mediassa. Sponsor Insight Oy:n tekemän katsojamittauksen mukaan viime kauden aikana katsojakontakteja televisiossa ja lehdissä oli 383 miljoonaa, mikä on lähes kaksinkertainen määrä kauteen 2010-2011 verrattuna. Suurimpina syinä määrän kasvuun ovat Katajabasketin menestyminen koripallon Eurochallenge-peleissä ja Joensuun Mailan pääsy miesten superpesiksen mitalipeleihin.

Europeleillään näkyvyyttä saanut Kataja sai 104 miljoonaa katsojakontaktia. Edellisen kauden ykkönen Jokipojat oli nyt joukkueista toisena saavuttamillaan 50 miljoonalla kontaktilla. Ensimmäistä kertaa mittauksessa mukana ollut Kontiolahden ampumahiihtostadion ylsi 75 miljoonaan kontaktin lukuun. Näiden lisäksi mittauksessa olivat mukana, Joensuun Maila, Kiteen Pallo, Liiga-Riento, Viinijärven Urheilijat, Kalevan Rasti, Josba ja Jippo.

Urheilua kannattaisi hyödyntää enemmänkin markkinointi- suunnitelmissa.

Aki Lindroos

Lindroos-yhtiöiden toimitusjohtaja Aki Lindroos näkee urheiluseurat mahdollisuutena, jota yritykset ja muut toimijat eivät hyödynnä riittävän hyvin.

- Kuntien ja koko maakunnan markkinoinnin näkökulmasta tutkimustulokset vahvistavat, että urheilua kannattaisi hyödyntää enemmänkin niiden markkinointisuunnitelmissa. Eri lajeja seuraa intohimolla suurin osa maakunnan väestä ja iso joukko myös muualla Suomessa. Miksi tätä ei siis käytettäisi paremmin hyödyksi, kysyy Lindroos.

Tutkimuksessa mitattiin, kuinka paljon televisioaikaa kohteet ovat saaneet ja kuinka paljon niistä on kuvia valtakunnan mediassa. Tutkimus on mitattu Kärkimedian 34:stä lehdestä, Ilta-Sanomista, Iltalehdestä ja Kauppalehdestä. Televisiokanavista mittauksissa olivat Ylen TV1, TV2 ja Yle Fem sekä MTV3 ja Nelonen -kanavat.

Tuloksia käytetään muun muassa urheiluseurojen sponsoreiden hankintaan.

Lue seuraavaksi