Pohjois-Karjalassa on nyt moottoritie - mikä muuttuu?

Pohjois-Karjalassa on nyt moottoritie. Loppusilausta vaille oleva tieosuus Joensuun Reijolan ja Liperin Ylämyllyn välillä on saanut päihinsä vihreät moottoritien kyltit. Mikä muuttuu autoilijan näkökulmasta?

liikenne
Moottoritien kyltti.
Heikki Haapalainen / Yle

Kuopiontietä ja Lappeenrannantietä Joensuun keskustan lähellä on remontoitu vuosia. Reijolan ja keskustan välinen alue on muutettu nelikaistaiseksi tieksi ja Joensuun ohittavalle kohdalle on tehty muun muassa uusi silta Pielisjoen yli. Tien yli on rakennettu siltoja ja uusitulle tielle on rakennettu useita eritasoliittymiä. Nyt Reijolan ja Liperin Ylämyllyn välinen alue on siinä kunnossa, että se on merkitty moottoritieksi. Aiemmin moottoriliikennetienä olevasta tiestä on tullut Pohjois-Karjalan ensimmäinen moottoritie.

Hidasta liikennettä ei saa moottoritiellä olla.

Kari Kulmala

Uusien liikennejärjestelyjen lisäksi autoilijalle muutos näkyy lähinnä vihreinä moottoritien opasteina. Ne sisältävät myös tiettyjä kieltoja, jotka on tähän asti osoitettu erillisillä liikennemerkeillä.

- Hidasta liikennettä ei saa moottoritiellä olla. Moottoritiellä ei saa kävellä, pyöräillä, ajaa mopolla tai mopoautolla eikä traktorilla, Kari Kulmala Liikkuvasta Poliisista kertoo.

Kartanluku- ja pissatauot on pidettävä muualla kuin moottoritien varrella.

Pysäköinti ja pysähtyminen moottoritielle on kielletty.

Jussi Pohjonen

- Pysäköinti ja pysähtyminen moottoritielle on kielletty, jatkaa Jussi Pohjonen Liikkuvasta Poliisista.

Myös U-käännös on kielletty, samoin kuin hinaaminen, poislukien moottoritiellä rikkoutuneen auton hinaamisen pois seuraavasta liittymästä.

Nopeusrajoituksiin ei tule muutoksia. Myöskään tien kunnossapitoon ei tule muutosta.

- Tieosuutta hoidetaan jo nyt parhaalla mahdollisella tavalla, johtaja Petri Keränen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta sanoo.

Moottoritielle tulevalla ja siltä lähtevällä liikenteellä täytyy olla eritasoliittymät, joita on rakennettu tieosuudelle useita. Lisäksi 80 km/h tai sitä nopeammalla tieosuudella on omat turvallisuusvaatimukset. Esimerkiksi opasteet ja valaisintolpat on 80 km/h ja sen yli olevilla nopeusrajoitusalueilla sijoitettava niin, ettei niihin voi törmätä tai niiden on annettava periksi autoilijan törmätessä niihin.