1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kohupelko hillitsee mainontaa sosiaalisessa mediassa

Mainonnan välineet muuttuvat sosiaalisen median myötä niin nopeasti, että mainostoimistossakin on vaikea pysyä kehityksessä mukana. Mainostoimisto Jabadabaduun kehityspäällikkö Toni Aalto peräänkuuluttaa rohkeutta ja jatkuvaa läsnäoloa mainonnan eri vaiheissa.

Kotimaan uutiset
Nainen käyttämässä tietokonetta.
Yle

Mainonnan maailma on muuttunut hurjasti internetin ja sosiaalisen median myötä. Tämä asettaa uusia haasteita perinteiselle mainostoimistolle, kun asiakkaat haluavat näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.

- Perinteinen mainonta on ollut sitä, että laitetaan mainos lehteen ja toivotaan, että ihmiset tulevat kivijalkamyymälään. Sosiaalisessa mediassa pitää olla läsnä koko ajan ja sen kautta mainonta muuttunut aika tavalla, kertoo kehityspäällikkö Toni Aalto mainostoimisto Jabadabaduusta.

Juuri jatkuva läsnäolo on suurin ero perinteisen mainonnan ja some-mainonnan välillä. Enää ei riitä pelkkä mainoksen tekeminen ja julkaiseminen, vaan ihmisten reaktioita mainokseen on seurattava jatkuvasti.

- Monesti, kun mekin alamme suunnitella sosiaalisen median mainontaa ja yleensäkin mainontaa digitaalisessa mediassa, niin asiakkaat pelkäävät että tapahtuuko jotain inhottavaa tai tuleeko jotain kohua, valottaa Aalto.

Kohupelko rajoittaa hänen mukaansa mainostajien uskallusta hypätä sosiaalisen median virtaan mukaan.

Standardit puuttuvat some-mainonnasta

Mainostoimistossa nimenomaan sosiaaliseen mediaan markkinointia suunnitteleva Toni Aalto näkee, että uudenaikaisessa ja nopeassa some-mainonnassa virheitä ei kannata pelätä, vaan ne kannattaa myöntää ja ottaa niistä opiksi.

- Kun avoimesti myöntää tehneensä virheen ja kertoo, miten asia hyvitetään, niin kohu laantuu sosiaalisessakin mediassa nopeasti. Uskalluksen kautta tulee isoja onnistumisia.

Sosiaalisen median mainonnalle ei ole perinteisestä markkinoinnista poiketen olemassa standardeja. Aallon mukaan nykyään on mahdotonta ennakoida, mikä mainos lähtee lentoon ja mikä ei.

- Mainonnan murroksen myötä ei edes enää lähdetä miettimään, mitä mediaa käytetään. Ihmisten mielenkiinto on hajaantunut ja pitää vaan löytää ne omat kanavat, missä näytään ja sitä kautta haetaan hyviä tuloksia, Aalto toteaa.

Hänen mukaansa mainonnan välineet muuttuvat niin nopeasti, että on vaikea pysyä mainostoimistossakaan mukana, vielä vaikeampi pitää asiakkaat ajantasalla ja jopa mahdotonta ennakoida mainonnan tulevaisuutta.

- Twitteriä vähäteltiin aluksi, mutta kovalla ryminällä se on tullut Suomeen. Myös blogien rooli mainospaikkoina on kasvussa.

Lue seuraavaksi