Ampparit haluaa nakertaa aukkoja netin maksumuureihin

Sanomalehdet tasapainoilevat verkossa maksullisen ja maksuttoman sisällön kanssa. Esimerkiksi Savon Sanomat otti viime viikolla monen muun lehden tapaan sivuillaan käyttöön maksumuurin. Uutislinkkejä tarjoava Ampparit.com haluaa kuitenkin nakertaa muureihin aukkoja.

Kotimaa
Kuvakaappaus Ampparit.com-sivustolta
Kuvakaappaus Ampparit.com-sivustolta

Savon Sanomat otti Helsingin Sanomien, Kauppalehden ja Keskisuomalaisen tapaan käyttöön verkkosivujen maksumuurin. Uutisia voi tätä nykyä lukea maksutta viisi kappaletta viikossa. Sen jälkeen sisällöstä saa maksaa vähintään 10 euroa kuussa.

Emme pidä hirveän todennäköisenä pidetä sitä, että suurempi massa, varsinkaan nuorempi sukupolvi haluaisi maksaa uutisista.

Petteri Hannonen

- Meidän mielestä hyvistä journalistisista sisällöistä pitää maksaa myös verkossa, perustelee Savon Sanomien verkkotuottaja Jussi Murtasaari.

Keskisuomalaisella 6 000 uutta tilaajaa

Muurin taakse siirtyminen tarkoitti Savon Sanomille samalla sitä, että uutislinkkejä tarjoava joensuulainen Ampparit.com veti lehden jutut pois omilta sivuiltaan. Poisveto ei ole mikään pikkujuttu, sillä esimerkiksi Savon Sanomilla kävijämäärät tipahtivat yhdellä rysäyksellä jopa 20 prosenttia. Samoin kävi myös toukokuussa maksumuurin käyttöön ottaneella Keskisuomalaisella.

Kyllä he todennäköisesti haluavat maksaa sisällöistä.

Jussi Murtasaari

- Asiaan tosin vaikutti hyvät kuukaudet ennen muurin käyttöönottoa. Nyt luvut ovat tasaantuneet, kertoo Keskisuomalaisen verkkotuottaja Ville Grahn.

Keskisuomalainen on kasvattanut maksumuurin käyttöönoton jälkeen sähköisten tilaajien asiakasmääräänsä 6 000:lla. Ennen toukokuuta asiakkaita oli 2 000, nyt heitä on reilut 8 000. Ville Grahn ei ole enää lainkaan harmissaan lehden jäämisestä pois Amppareiden listauksesta.

- Toisaalta voi kysyä onko Amppareiden kautta tulevalla liikenteellä meille liiketaloudellista merkitystä. Monet mainostajat keskittyvät kuitenkin paikallisiin lukijoihin. Ei siitä tietenkään haittaa ole, Grahn pohtii.

Ampparit neuvottelee muuriaukoista

Amppareiden perusfilosofia pohjautuu uutisten maksuttomuuteen. Yrityksen visio verkkouutisoinnin tulevaisuudesta poikkeaa suuresti lehtiyhtiöiden suunnitelmista.

- Emme pidä hirveän todennäköisenä sitä, että suurempi massa, varsinkaan nuorempi sukupolvi haluaisi maksaa uutisista. Kun on pienempiä medioita ja Yle mistä sen kaiken saa ilmaiseksi, toteaa Ampparit Oy:n toimitusjohtaja Petteri Hannonen.

- Kyllä he todennäköisesti haluavat maksaa sisällöistä. Todennäköisesti käy siten, että kun nuoret keski-ikäistyvät, niin halu tilata lehtiä lisääntyy, vastaa Savon Sanomien verkkotuottaja Jussi Murtasaari.

Sitä mukaa kun maakuntalehdet siirtyvät muurien taakse, pyrkii Ampparit nakertamaan niihin aukkoja. Sivusto neuvottelee lehtien kanssa mahdollisuudesta tarjota lukijoille viikoittain tietty määrä maksuttomia juttuja.

- Se on oikein hyvä ajatus ja jos Ampparit meihin ottaa yhteyttä, niin olemme valmiita tälläiseen toimintaan, sanoo Jussi Murtasaari Savon Sanomista.