1. yle.fi
  2. Uutiset

Piskuinen suomalaisyritys haastaa Googlen ja Applen sisätilapaikannuksessa

Rakennusten sisällä tapahtuva navigointi on kuuma aihe teknologiateollisuudessa. Mukana ovat kaikki alan suuret pelurit. Suomalainen startup keksi ottaa mallia kirjekyyhkyistä ja herättää suurta kiinnostusta maailmalla.

tekniikka
IndoorAtlaksen karttapalvelu
IndoorAtlas

Sisätilapaikannus on tällä hetkellä kuuma aihe teknologiamaailmassa. Esimerkiksi Google ja Apple tutkivat omia ratkaisujaan palvelujen tarjoamiseksi. Samoilla markkinoilla jalansijaa yrittää löytää myös oululainen startup-yritys IndoorAtlas, joka onkin herättänyt mielenkiintoa maailmanlaajuisesti.

IndoorAtlaksen maan magneettikenttiä hyödyntävä teknologia on ainutlaatuinen, mutta toimitusjohtaja Janne Haverinen tietää, että suurilla markkinoilla edesauttaa myös tarina tuotteen ympärillä.

- On paljon todistusaineistoa siitä, että esimerkiksi kirjekyyhkyt ja monet merenelävät hyödyntävät magneettikenttiä navigointiin. Käytämme siis luonnon omaa lähestymistapaa paikannukseen. Sen tarinan avulla olemme saaneet paljon huomiota.

Suomalaisyrityksen vahvuus on se, että sisätilapaikannusta voidaan tehdä ilman suuria investointeja laitteistoihin.

- Aikaisemmin sisätilapaikannusta on tehty radiopohjaisten teknologioitten avulla ja käytetty esimerkiksi wifi- ja bluetooth-ratkaisuja. Hienoutena on se, että tässä ei tarvitse rakentaa erillisiä laitteistoja.

Iphone muutti maailmaa myös sisätilapaikannuksessa

Innovaatio maan magneettikentän hyödyntämisestä sisätilapaikannuksessa syntyi 2000-luvun alussa, kun Janne Haverinen tutki keinoja parantaa robottien paikannusta sisätiloissa. Sen yhteydessä havaittiin

Kaupalla voi olla oma sovelluksensa, joka tarjoaa tietoa missä eri tuotteet ovat tai suosittelee tiettyä tuotetta ostoslistaan perustuen.

Janne Haverinen

magneettikenttien esiintyminen sisätiloissa ja ennen kaikkea se, että ne ovat pysyviä. Näin niitä pystytään hyödyntämään paikantamisessa.

Aluksi tutkimus oli täysin akateemista ja sen kaupallisesta soveltamisesta ei ollut suurempia haaveita. Haverisen mukaan kaikki muuttui vuonna 2007, kun Steve Jobs esitteli iPhonen.

- Ensimmäisessä mallissa ei vielä tainnut olla kompassia, mutta seuraavissa oli. Se on magnetometri, jolla voi mitata magneettikenttää ja sen muutoksia. Toisaalta se oli myös ensimmäinen alusta johon saattoi tehdä helposti sovelluksia.

Startup jättiläisten maassa

Sisätiloissa tapahtuvan paikantamisen kehittelijöiden joukossa on suuri määrä toimijoita. Mukana ovat myös alan suurimmat nimet. Haverisen mukaan IndoorAtlas on kuitenkin ainoa toimija, joka keskittyy magneettikentän hyödyntämiseen.

- Isoimmat pelurit ovat Google ja Apple. Etenkin Google on on tutkinut paljon sisätilapaikannusta. Apple on myös hyvin aktiivinen. Se lanseerasi äskettäin bluetoothiin perustuvan geofencing-ratkaisun iPhoneille. Lisäksi on paljon siruvalmistajia ja startupeja.

Tuntuu hurjalta, että pieni suomalainen startup toimii samoilla markkinoilla alan suurimpien jättiläisten kanssa. Se on vaatinut satsauksia esimerkiksi patentoinnissa.

- Helposti käy niin, että startup, jolla on hyvä innovaatio, on äkkiä globaali toimija. Olemme suojanneet meidän IPR:ää (Intellectual Property Rights) ja olleet aktiivisia patentoinnissa. Se on myös pienelle yritykselle tärkeä keino saavuttaa uskottavuutta näiden isojen pelureiden silmissä.

Kuluttajasovellukset tulossa - yksityisyyden suoja puhuttaa

IndoorAtlas tarjoaa kehittämäänsä alustaa nyt ohjelmistokehittäjille. Toimitusjohtaja Janne Haverinen uskoo, että pian tarjolle alkaa tulla myös sovelluksia kuluttajien saataville. Sisätilapaikannusta hyödyntävien sovellusten kirjo on laaja, Haverinen maalailee.

- Kaupalla voi olla oma sovelluksensa, joka tarjoaa tietoa missä eri tuotteet ovat tai suosittelee tiettyä tuotetta ostoslistaan perustuen. Myös turvasovellukset ovat suuressa roolissa. Yhdysvalloissa on aloite, missä pyritään siihen, että hätäpuhelun soittopaikka voitaisiin kartoittaa, vaikka puhelu tulisi rakennuksen sisältä. Myös sosiaalisen verkoston palveluissa, pelisovelluksissa ja teollisuudessa on paljon mahdollisuuksia, Haverinen listaa.

Oululaisyhtiö julkisti syyskuussa Yhdysvalloissa kehittäjille tarkoitetun sovelluksen. Se on herättänyt mielenkiintoa ja Janne Haverinen uskoo, että lähiaikoina yhtiön teknologiaa hyödyntäviä sovelluksia alkaa olla tarjolla myös kuluttajille.

Sisätilapaikannus herättää kuitenkin huolta myös yksityisyyden suojasta. Urkintatapaukset ovat nostattaneet useammankin myrskyn ja sisätilapaikannus mahdollistaa henkilön entistä tarkemman seuraamisen. Tämä tiedostetaan myös teknologioita kehittävissä yrityksissä.

- Tätä asiaa miettii tarkkaan koko teollisuudenhaara. Käyttäjällä tulee lähtökohtaisesti olla mahdollisuus valita se, että minkälaisissa palveluissa tai yhteyksissä hänen paikkatietoaan voidaan käyttää hyväksi, Haverinen pohtii.

Lue seuraavaksi