Hyppää sisältöön

Tukkimiehet haikailivat jo yli sata vuotta sitten lauluissaan Amerikan tyttöjen perään

Taitava runolaulaja pystyi kertomaan pitkääkin tarinaa musiikkinsa avulla. Laulujen avulla nostettiin aikoinaan mielialaa raskaan metsätyön painaessa päällä tai haaveiltiin rakkauksista. Vaikka runolaulut mielletään Lönnrotin aikaiseksi asiaksi, Kainuussa lauluja ja laulutaitoja ylläpidetään edelleen.

Runonlaulaja ja kansanmusiikintaitaja Janne Seppänen. Kuva: Sanna Kähkönen / Yle

Tutkija Janne Seppänen kertoo, että jo Elias Lönnrot määritteli kainuulaiskunnat Kuhmon ja Suomussalmen maamme keskeisiksi runolaulualueiksi. Janne Seppäsen mielenkiinto kansanlauluihin lähti huomiosta, että Kainuussa on ollut taitavia esiintyjiä.

- En jaksa lakata ihmettelemästä, että näiden laulujen laulajat ovat pystyneet jopa puolen tunnin yhtäjaksoisiin suorituksiin.

Suomussalmelaissyntyinen Seppänen iloitsee, että on päässyt työssään edistämään kansanlaulujen hengissä pysymistä. Hän työskentelee Juminkeko (siirryt toiseen palveluun)-säätiön alaisessa Runolaulu-Akatemiassa tutkijana.

- Opiskelin Jyväskylän yliopistossa musiikkitiedettä ja sain onnekseni opiskelujen jälkeen työpaikan Kuhmosta. Täällä tärkein tehtävä on tutkia menneisyyttä ja taltioida se. Se on kansanmusiikin ja runolaulun keskeinen lähtökohta.

Seppäsen mukaan Kuhmossa järjestettävä kansanmusiikkijuhla Sommelo on tärkeä tapahtuma, missä esitellään Kainuun ja rajaseudun alueiden taitoja.

- Tapahtuman kautta muun muassa Vienan Karjalan lauluperinne tiedostetaan.

Kaunis ja kielellisesti rikas runonlaulu

Runolaulu on kansanmusiikin yksi pieni osa, mutta sillä on itsekin runolaulua harrastavalle tutkija Janne Seppäselle tärkeä merkitys.

- Se on kaikista vanhinta itämerensuomalaista musiikkiperinnettä. Musiikillisesti se ei kuulosta aluksi kovinkaan ihmeelliseltä. Minua siinä kiehtoo kieli, joka on erittäin kaunista ja rikasta. Lisäksi hämmästelen, kuinka runolaulussa on pystytty kertomaan pitkiäkin tarinoita.

Ne olivat silloin aikansa popmusiikkia ja niitä nuoriso lauloi. Näitä laulettiin, kun haluttiin tehdä vaikutus vastakkaiseen sukupuoleen.

Janne Seppänen

- Pidän myös urotekona runolaulun esittämistä. On ollut mielenkiintoista huomata, että omilla kotikulmilla Suomussalmella on osattu tällainen musiikkityyli.

Armas Launis ja Eino Levón keräämät aineistot ja päiväkirjamerkinnät saivat Janne Seppäsen reki- ja piirileikkilaulujen ääreen. Tuloksena syntyi Kainuun laulut -kirja.

- Ne olivat silloin aikansa popmusiikkia ja niitä nuoriso lauloi. Armas Launis ja Eino Levón olivat itsekin tuolloin nuoria ylioppilaita. Näitä laulettiin, kun haluttiin tehdä vaikutus vastakkaiseen sukupuoleen.

Seppänen kertoo, että toisin kuin yleisesti luullaan, perinteitä ei niinkään kerätty maaseutujen mummoilta, vaan juuri nuorilta ihmisiltä.

- Piirileikkilaulujen perinne eli aikuistuvien keskuudessa, kun kokoonnuttiin yhteen.

"Nuo Amerikan tytöt ne sannoo, että voi Suomen poika parka"

Kansanlauluissa on kuultavissa ajankuva.

Musiikintekemistä on aina määritellyt se, mitä instrumentteja on ollut käytettävissä. Täällä köyhässä Kainuussa yleisin soitin on ollut suu.

Janne Seppänen

- Kuvaillaan raskasta työtä, oloja ja kylmää säätä. Erityisesti tukkimiehet kertoivat työstään laulaen, ja samaa on tehty suodettaessa tervaa Ouluun.

Tiedonkulku oli 1900-luvun alussa hidasta ja tutkija Janne Seppäsen mukaan kansanlaulujen kautta tieto liikkui, mutta enemmän ne olivat viihteellisiä.

- Kansanlauluilla työtaakka keventyi, kun oli minkä perään unelmoida. Musiikintekemistä on aina määritellyt se, mitä instrumentteja on ollut käytettävissä. Täällä köyhässä Kainuussa yleisin soitin on ollut suu, jolla laulaa.

Kainuusta löytyy edelleen kansanlaulun taitajia - Janne Seppänen kertoo, että edelleen on olemassa vanhempia ihmisiä, jotka osaavat vanhoja piirileikkilauluja.

- Se johtuu ihan maantieteestä, koska syrjäseuduilla vanhat taidot ovat paremmin säilyneet.

Janne Seppänen haluaa, että esi-isien perinteet kuuluvat ja komeasti jatkossakin. Itse hän esittää pitkiäkin tarinoita laulujen muodossa erilaisissa tapahtumissa.

- Näiden taitojen ylläpitäminen auttaa ymmärtämään, mistä lähtökohdista täällä Kainuussakin ponnistetaan.