1. yle.fi
  2. Uutiset

Veturimiehet: Kyse on työajasta, ei työehtosopimuksesta

Veturimiesten liiton Helsingin osaston luottamusmiesten mukaan VR on ryhtynyt yksipuolisesti määräämään työvuorojen suunnitteluperusteista ja näin muuttanut vanhan sopimuskäytännön sanelupolitiikaksi. Riihimäen osasto ilmoitti illalla tukevansa työnseisausta, jolla on VR:n mukaan merkittäviä vaikutuksia myös kaukoliikenteeseen.

Kotimaan uutiset
VR:n lähijuna Pasilan ratapihalla Helsingissä.
VR:n lähijuna Pasilan ratapihalla Helsingissä.Roni Rekomaa / Lehtikuva

Veturimiesten liiton Helsingin osaston luottamusmies Petri Pilvi kertoi Yle Uutisille, että Riihimäen osasto on torstaina iltakahdeksan aikaan ilmaissut tukevansa työnseisausta.

– Lähiliikenteestä suurimman osan ajavat Helsingin ja Riihimäen kuljettajat. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettei siellä juuri junia liiku ollenkaan.

Pilven mukaan Helsingissä kuljettajia on noin 350 ja Riihimäellä satakunta. Käytännössä junaliikenne pääkaupunkiseudulta Riihimäelle on perjantaina täysin lamaantunut.

– Vaikutuksia on myös Lahden suuntaan, sillä siellä on myös muutama kuljettaja, mutta en tiedä, kuinka monta junaa sieltä päin kulkee.

VR selvittää, kuinka paljon junia pystytään perjantaina ajamaan, mutta Pilvi uskoo, että lähiliikennettä ajetaan "minimaalinen määrä".

VR:n mukaan Veturimiesten liiton Helsingin osaston mielenilmaus on laiton työnseisaus.

– No kyllähän se varmaan on sitä. Mutta työnantaja on muuttanut vanhan sopimuskäytännön sanelupolitiikaksi, niin se oli se viimeinen pisara. Kesällä meiltä otettiin (työvuorojen) aloitus- ja lopetusaikoja pois ja nyt kääntymisaikoja, joiden leikkaus oli niin reilu, että seinä tuli vastaan, Pilvi totesi.

Pilvi totesi, että kysymys on työajasta, ei tuposta. Samoilla linjoilla on Helsingin osaston varaluottamusmies Jyrki Hietikko.

– Jo 70-luvulta asti työnantaja ja Veturimiesten liiton Helsingin osasto on tehnyt sopimuksen näistä työvuorojen suunnitteluperusteista. Sitä sopimusta on moneen kertaan matkan varrella yhteistyössä muokattu. Nyt työnantaja on ottanut sen linjan, että he haluavat sitä yksipuolisesti määrätä tästä asiasta. Tästä on kysymys, Hietikko sanoi.

Hietikon mukaan vaikutukset lähiliikenteeseen ovat valitettavasti laajat. Liitolla ei ole tarkkoja tietoja peruuntuvista junavuoroista.

– On parempi varautua siihen, ettei Riihimäeltä pääse junalla Helsinkiin. VR tiedottaa näistä asioista, Hietikko sanoi.

Lue seuraavaksi