Maailman lihavin kansa pani sokerijuomat ja roskaruuan lisäverolle

Liki kolmannes meksikolaisista on liikalihavia. Ylipainoon liitetyt sairaudet ovat jo maan yleisin kuolinsyy.

Ulkomaat
Meksikolainen kauppias Roberto Lopez ostaa kahdeksan kuuden desilitran pulloa Coca-Colaa. Hänen päiväannoksensa on 2,4 litraa juomaa. Vuoden aikana hän juo 876 litraa Coca-Colaa, joissa on 184 kiloa sokeria.
Meksikolainen kauppias Roberto Lopez ostaa kahdeksan kuuden desilitran pulloa Coca-Colaa. Hänen päiväannoksensa on 2,4 litraa juomaa. Vuoden aikana hän juo 876 litraa Coca-Colaa, joissa on 184 kiloa sokeria.Markku Saksa

Meksikon hallitus on nostanut sotalipun salkoon ylipainoa ja siihen liitoksissa olevaa sokeritautiepidemiaa ja muita tauteja vastaan. Ylipainosta johtuvat sairaudet ovat meksikolaisten yleisin kuolinsyy.

Hallitus määräsi verolakien uudistamisen yhteydessä kahdeksan prosentin ylimääräisen veron roskaruualle ja sokerijuomille kuten Coca-Colalle. Vero on peso litraa kohti (noin 0,06 euroa litralta) siitä riippumatta, mitä sokeria juomassa on. Meksikolaiset terveyspiirit kritisoivat veroa liian silti alhaiseksi. Kansalais- ja kuluttajajärjestöjen vaatimus oli, että veron pitäisi olla 20 prosenttia ostohinnasta, jolloin se laskelmien mukaan laskisi kulutusta kolmanneksen.

Meksikolaiset juovat maailmassa eniten sokeroituja juomia, noin 163 litraa henkeä kohti, mikä tekee puoli litraa päivässä.

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön mukaan meksikolaiset ovat ohittaneet amerikkalaiset maailman lihavimpana kansana. FAO:n mukaan meksikolaisista 32,8 prosenttia on liikalihavia. Amerikkalaisilla luku on noin prosentin pienempi.

Söisitko 12 lusikallista sokeria?

Vielä vuonna 1989 ylipainosta kärsi vain yksi kymmenestä meksikolaisesta, mutta nyt 24 vuotta myöhemmin jo seitsemän kymmenestä. Lasten ylipaino lisääntyy dramaattisesti.

Samat ongelmat vaivaavat kaikkia Latinalaisen Amerikan maita. Maailman maista sokerijuomien myynnin viiden kärjestä neljä on Latinalaisessa Amerikassa: Meksiko, Argentiina, Chile ja Uruguay.

Meksikossa juomien valmistajat, etunenässä Coca-Cola suhtautuvat veroon maailmanlopun airuena ja ne ovat käyneet vastahyökkäykseen. Juomayhtiöt ovat pyytäneet, etteivät televisioyhtiöt lähetä sokeria vastustavien järjestöjen tekemiä tietoiskuja. Televisioyhtiöt saavat muhkeat mainostulot juomien valmistajilta

Terveysviranomaiset ja kansalaisjärjestöt ovatkin hankkineet hankkeelleen tv:n sijaan ulkomainostilaa. Meksikon pääkaupungissa näkee mainostauluja, joissa on juomapullon ja sokeria kukkuroillaan olevan lusikan kuva. Teksti kysyy "Söisitkö 12 lusikallista sokeria? Miksi sitten otat virkistysjuomaa?"

Polttaako nauraminen ja koiran taluttaminen juomien sokerin

Kansalaisjärjestöt vaativat myös sakkoja Coca-Colalle eräästä viimeaikaisesta mainoskampanjasta, koska siinä annetaan niiden mukaan kuva, että koiran taluttaminen ja nauraminen polttaa sokerijuomien kalorit pois.

Coca-Cola-yhtiö, joka valmistaa 75 prosenttia meksikolaisten sokerijuomista, suostui jo vuonna 2010 vetämään Coca-Colan pois koulujen automaateista ja kioskeista.

Maaseudulla varsinkin sokerijuomat yhdistetään silti yhä arvostukseen. El Poder del Consumidor -kansalaisjärjestön johtaja Alejandro Calvillo kertoo, että kun Meksikossa menee maaseudulla kylään, isäntäväki pyytää anteeksi jos heillä ei ole tarjota Coca-Colaa.

Markku Saksa, México
Kirjoittaja on Meksikossa asuva vapaa toimittaja