1. yle.fi
  2. Uutiset

Rasti ruutuun - oletko tyttö vai poika?

Sukupuoliroolit elävät tiukassa. Vieläkin löytyy niin sanottuja naisten ja miesten töitä ja naisten palkkataso on edelleen huonompi kuin miesten. Ääneen sanomattomien sääntöjen mukaan ihmisten tulee lokeroida itsensä jompaan kumpaan sukupuoleen, mieheksi tai naiseksi.

Kotimaan uutiset
Tyttöjen ja poikien vaatteita
Minna Aula / Yle

Sukupuolet vaikuttavat monella tapaa siihen, miten katsomme ympäröivää maailmaa ja itseämme. Sukupuolen ei kuitenkaan tarvitse rajoittaa esimerkiksi pukeutumista tai käyttäytymistä. Ihmiset, jotka liukuvat sukupuolirooleissa luontevasti, voivat kohdata odotuksia ja kritiikkiä. Miesten vaatimuksista laulaa muun muassa poplaulaja Antti Tuisku:

Hei kerro, kuinka ollaan mies? Kuinka se oikein ansaitaan? Jos löydän sinne jostain tien sittenkö musta kasvaa mies?

Sukupuolen molemmille puolille ammatin puolesta joutuvat hyppäämään ainakin näyttelijät.

– Olen näytellyt miespuolista roskisdyykkaria, miehiä, poikia, tyttöjä. Kollega on näytellyt pallogrilliäkin, kertoo Kemin kaupunginteatterin näyttelijä Satu Tala.

näyttelijä Satu Tala
Näyttelijän työssä sukupuolesta toiseen hypätään roolien mukaan. Kemin kaupunginteatterin näyttelijä Satu Tala.Minna Aula / Yle

Tala pohtii sukupuolten katseita Lapin Letka -hankkeen (siirryt toiseen palveluun) yleisötilaisuudessa keskiviikkona Kemin ammattikorkeakoulun Kosmos-salissa.

– Ai mitäkö sukupuoli on? Nyt esitit hankalan kysymyksen. Tottakai pohdin sitä työssäni eri rooleissa, mutta maailmanjärjestyksessä en koe sukupuolten kaavamaisia malleja tärkeiksi, Tala pohtii.

Talan mielestä Suomessa tasa-arvo toteutuu hyvin, paitsi miesten ja naisten palkoissa. Tuleville sukupolville Tala toivoo jaottelusta vapaata ilmapiiriä, jossa tilaa on myös erilaisille sukupuolinäkemyksille.

– Kohta syntyvien lapsien ei tarvitsekaan laittaa rastia ruutuun, että tyttö tai poika, Tala hymyilee.

Sukupuolijaottelu kärjistyy mainoksissa

Tampereen yliopiston tutkija Milla Annala on kerännyt yli 500 elintarvikemainosta väitöskirjansa aineistoksi. Tutkimuksessa pohditaan sukupuolirooleja ruoka-, juoma-, alkoholijuoma- ja luontaistuotemainoksissa.

Mainokset ovat yleensäkin tosi sukupuolettuneita.

Milla Annala

– Löysin mielenkiintoisia yhteisiä tekijöitä näistä keskenään hyvin erilaisista mainoksista, Annala kertoo.

Televisiota katsellessa asiaan ei ehkä kiinnitä huomiota, mutta Annala valottaa, millaista maailmankuvaa meille televisiosta tarjoillaan.

– Mainokset ovat yleensäkin tosi sukupuolettuneita. Yleensä naiset kokkaavat miehelle ja perheilleen, miehet taas ovat arvostettuja kokkeja, Annala listaa.

Miehille makkaraa – ei mitään kaninruokaa

Annala esittää huolenaiheensa mainosten luomista mielikuvista siitä, mikä on naisten- ja mikä miestenruokaa.

– Yleensä miehet grillaavat ja syövät isoja annoksia ja naiset syövät enemmän vihanneksia sekä kasviksia, Annala kuvailee mainosten kärjistyksiä.

Naisiin kohdistuvat ulkonäköpaineet lisäävät naisten huolia hoikkuudesta ja jos naisten tulee myös huolehtia muiden terveellisestä syömisestä, kuten mainoksissa kuvataan, naisten suhtautuminen syömiseen voi muodostua ongelmalliseksi. Annala ei kuitenkaan syytä mainontaa sukupuoliin kangistumisesta.

– Mainonta yleensä heijastaa niitä käsityksiä mitä meillä ennestään on, Annala painottaa.

Lue seuraavaksi