Kenelle unihormoni melatoniini sopii ja kenelle ei?

Melatoniinin eli pimeähormonin käytöstä on tullut suosittua. Melatoniinia on saanut ostaa ilman reseptiä vuoden alusta. Lääkärit ovat erimielisiä siitä, pitäisikö esimerkiksi nuorten syödä melatoniinia.

terveys
Nuori nainen nukkumassa.
16-vuotias Noora on kokenut saavansa apua melatoniinista.Yle

Nukahtamis- tai yöhormoniksi kutsuttu melatoniini tekee kauppansa. Myynnin vapauduttua suomalaiset ovat ostaneet sitä tuhannen pakkauksen päivävauhtia.

Hyvä uutinen on, että melatoniini on korvannut unilääkkeiden käyttöä. Mutta kannattaako melatoniinista odottaa unensa pelastajaa?

- Kyllä sitä markkinoidaan aktiivisesti. Luodaan liian suuria odotuksia, että melatoniini olisi nopeasti unen tuova aine, mitä se ei ole. Ihmiset eivät ehkä tiedä, mutta melatoniini nopeuttaa nukahtamista keskimäärin 3-4 minuuttia, kertoo tutkimusprofessori Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

- Yhteenveto muutamista tutkimuksista on, että 95 prosenttia ihmisistä sijoittuu luottamusvälille, jolla vaikutus oli alle viisi minuuttia. Yksilöllisesti melatoniini voi nopeuttaa nukahtamista huomattavasti enemmänkin, mutta se on harvinaista, Partonen kertoo.

Melatoniini nopeuttaa nukahtamista keskimäärin 3-4 minuuttia.

Timo Partonen

Melatoniinista apua nuorten unettomuuskierteeseen?

Melatoniinireseptejä on alettu kirjoittaa pikkuhiljaa enemmän myös nuorille. A-studion nuorisolääkäreille ja kouluterveydenhoitajille tekemä soittokierros paljastaa, että silloin kun nuorille jotain määrätään, niin se on usein melatoniinia. Tarkkoja käyttäjälukuja ei tiedä kukaan.

Univaikeuksia on jopa 90 prosentilla nuorista, väittää Helsingin kaupungin koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ylilääkäri Elina Hermanson.

- Nuoret on tehty valvomaan. Nekin, jotka ovat aamuvirkkuja lapsena ja aikuisena, pystyvät nuorena valvomaan. Se periytyy varmaan jostain luolamiesajoilta, Hermanson naurahtaa.

- Paha juttu on, että luolamiesaikaan ei opeteltu matematiikkaa ja kielten sanoja. Kun päälle lasketaan loppuillasta iskevät houkutukset ja varhaiset kouluaamut, niin monelle käy huonosti, Hermanson sanoo.

Kokeneen koululääkärin mielestä melatoniinia voisi harkita useamminkin nuorten rytmiongelmien korjaamiseen - ennen kuin ongelmat kärjistyvät.

- Siitä on se hyöty, että voi päästä elämään kiinni takaisin. Melatoniinia hyödyttäisi käyttää suunnitellusti enemmän, niin että nuoren tukijoukot ovat tukemassa uudelleen rytmitystä.

- Itse määrään yleensä 3-6 milligrammaa kahdeksi viikoksi esimerkiksi yhdeksältä, jolloin kymmeneltä rupeaa nukuttamaan. Kun järjestät elämäsi rauhalliseksi kello kymmenen ja olet kaksi viikkoa tässä rytmissä, niin se rytmi pysyy kun lopetat melatoniinin, Hermanson kertoo.

Mikään pikkulasten nukutusapu melatoniini ei ole. Ylipäätään lapsilla ja nuorilla ei ole pulaa melatoniinista, teineillä sitä vain erittyy väärään aikaan.

- Jos aikuista nukuttaa kymmeneltä, niin nuorta nukuttaa kahdeltatoista tai yhdeltä, hän summaa.

Melatoniinia hyödyttäisi käyttää nuorilla enemmän.

Elina Hermanson

Hormonin haitoista ei ole saatu tietoa

Pitkän linjan unitutkija Timo Partonen ei innostu melatoniinin käytöstä nuorilla. Hyödyistä ja haitoista ei ole vielä tarpeeksi näyttöä, vaikka EU:n elintarvikevirasto on luvannut miedon melatoniinin (1 mg) sopivan kaikenikäisille.

- Pitkäaikaiskäytöstä tiedetään hyvin vähän, että voiko siihen liittyä haittoja, jos melatoniinia käytetään kuukausia tai yli vuosi, Partonen sanoo.

On kannettu huolta, sotkeeko melatoniini lapsen hormonitoimintaa, esimerkiksi murrosikää. Timo Partosen tiedossa on vain yksi hollantilaistutkimus, jossa on seurattu murrosikäisten lääkitsemistä melatoniinilla, mutta tutkimuksessa oli puutteita. Mitään hälyttävää ei ole toistaiseksi ilmaantunut.

- Mutta mihin terve nuori tai aikuinen tarvitsee melatoniinia? Useimmiten kyse on siitä, että ihminen omalla toiminnallaan viivyttää nukahtamista. Nappi ei ratkaise perusongelmaa, että ensin pitää siivota sosiaalinen lukujärjestys.

- Pitäisi aina kysyä, miksi haluaa käyttää jotain. Jos on minuuttiaikataulu, ei ihminen voi pakottaa itseään nukahtamaan silloin kun haluaa, Partonen toteaa.

Nuorisolääkäri Elina Hermanson on samaa mieltä, mutta ei näe melatoniinissa yhtä paljon riskejä.

- Ihannetilanne tietysti on, että ihmiset pystyvät tahdonvoimallaan ylläpitämään normirytmejä. Mutta se että apua tarvitsevat saavat sitä ja lääkepaletissa on tällainen, josta ei tiedetä hirveästi haittoja, on loistava asia, Hermanson toteaa.

- Itse koen, että melatoniinista tiedetään jo aika paljon.

Jos melatoniinin ottaa silloin tällöin, vaikutus on hyvin pieni.

Timo Partonen

Älä ota sekä melatoniinia että unilääkettä

Yhteiskäyttö nukahtamis- ja unilääkkeiden kanssa ei ole suositeltavaa. Melatoniini voi laskea tai nostaa myös esimerkiksi estrogeenin, verenpaine- ja verenohennuslääkkeiden ja masennuslääkkeiden pitoisuuksia. Alkoholi heikentää melatoniinin vaikutusta, samoin stressi, ikääntyminen ja muut tekijät.

Melatoniini imeytyy yksilöllistä tahtia ja sitä hidastaa muun muassa ruokailu. Myös vaikutus unen laatuun on yksilöllistä.

THL:n Timo Partosen mukaan melatoniini tehoaa parhaiten puhtaasti unettomuuteen, ei silloin jos unta häiritsee sairaus, päihteet tai mielialaongelma. Mahdollista vakavaa unihäiriötä ei kannata lähteä itse hoitamaan melatoniinilla, vaan selvittää todellinen syy.

Annoskokoa voi kasvattaa, mutta yli 10 milligramman satsin napsiminen on hyödytöntä. Kuukausien mittaan melatoniini alkaa menettää tehoaan, jolloin Partonen suosittelee pitämään esimerkiksi kolmen viikon tauon.

- Jos ottaa yhden silloin tällöin, kyse ei ole täysin lumevaikutuksesta mutta hyvin pienestä vaikutuksesta, Partonen painottaa.

Jos viikonloppuna vetää rytmit pyllylleen, huonostihan se toimii.

Elina Hermanson

Melatoniini ei olekaan perinteinen unilääke, joka humauttaa hetkessä uneen, hyvässä ja pahassa. Paras vaikutus syntyy säännöllisessä käytössä, samaan aikaan illasta, useampana iltana peräkkäin.

- Aika monella se ei tehoa, kun ei ole sitä motivaatiota. Ei melatoniini oikeasti auta, ennen kuin on vakaa tahto siirtää rytmi. Minusta kyse on väsytyksestä, ei nukutuksesta. Jos viikonloppuna vetää rytmit pyllylleen niin huonostihan se toimii, Elina Hermanson kuvaa.

Hyvä puoli on, ettei melatoniinista tule fyysisesti riippuvaiseksi tai tokkuraiseksi.

- Melatoniini on miljoona kertaa parempi kuin bentsot, hän parahtaa.

Myös Timo Partonen on sitä mieltä, että jos jotain pitää ottaa, melatoniini on paljon pienempi paha kuin monet muut kemialliset yömyssyt.