yle.fi-etusivu

Hayao Miyazaki jäähyväishaastattelussa: Halusin Muumeihin tankin

Japanin menestynein elokuvaohjaaja antoi Yle Uutisille harvinaisen haastattelun.

kulttuuri
Animaatio-ohjaaja Hayao Miyazaki.
Toimittajamme Janne Sundqvist tapasi Japanin menestyneimmän ohjaajan hänen ateljeessaan Tokiossa.

Hayao Miyazaki on animaatioelokuvan kultasormi, jonka elokuvat kuuluvat maailman arvostetuimpiin. Hän on saanut Oscar-palkinnon elokuvastaan Henkien kätkemä ja viime vuosina jokainen hänen elokuvistaan on ollut Japanin vuoden katsotuin.

Silti animaatiolegenda sanoo inhonneensa työtään.

- En pidä ohjaamisesta. Nautin vain kuvien luomisesta.

Harvoin medialle puhuva Miyazaki istuu ateljeensa pöydän ääressä. Hän ilmoitti syyskuussa jäävänsä eläkkeelle ja on nyt päättänyt antaa kourallisen haastatteluja ennen kuin katoaa parrasvaloista.

- En enää tee pitkiä animaatioelokuvia. Uusi kahden tunnin projekti olisi minulle fyysisesti liikaa. Minulla on vielä ideoita, mutta jos nyt aloittaisin uuden elokuvan tekemisen olisin melkein 80-vuotias, kun se valmistuisi, ohjaaja perustelee.

- Saatan kuitenkin tehdä vielä esimerkiksi lyhytelokuvia, hän paljastaa.

Naapurini Hayao

Vaikka Miyazaki oli ohjannut yhden elokuvan jo ennen Studio Ghiblin aikaa, joutui hän inhoamaansa ammattiin ystävän takia, kun myöhemmin Ghibliä johtanut Toshio Suzuki suostutteli ohjaajan muuntamaan Tuulen laakson Nausicaä -sarjakuvan elokuvaksi.

Ilman tuota yhteistyötä maailma olisi vailla yhtä elokuvahistorian mielikuvituksellisimmista hahmogallerioista, johon kuuluu myös ohjaajan itsensä tavoin alati tupakoiva italialainen lentävä sika

Rakastetuin Ghibli-hahmo on kuitenkin yhtiön logostakin löytyvä kansainvälinen lasten suosikki Totoro.

- Totoro ei ollut aluksi minkään muotoinen. Minun täytyi keksiä sille muoto. Se ei ollut karhu, eikä se ollut japanilainen henki, Miyazaki muistelee luomisprosessia.

Ohjaajan mukaan Totoron nivelet oli tärkeätä kätkeä näkymättömiin, sillä siitä olisi tullut liian tavallinen jos ne huomattaisiin.

- Myös silmät olivat tärkeät. Halusin Totoron näyttävän siltä, että katsoja ei voi tietää onko kyseessä hyvin älykäs olento vai sellainen, joka ei tajua mistään mitään.

Ghiblin anatomia

Hayao Miyazakin elokuvissa näkyvät hänen moninaiset kiinnostuksen kohteensa. Niistä voi bongata eurooppalaisia kaupunkeja aina Visbytä myöten, kauniita tarinoita luonnon tärkeydestä ja ohjaajan omasta mielikuvituksesta syntynyttä mytologiaa.

- Elokuvissani on paljon asioita, joita en itsekään ymmärrä. Minulla on mennyt paljon aikaa niiden selvittämisessä itselleni.

Vähän maallisemman selityksen ohjaajalegenda antaa sille, että hänen elokuviensa päähenkilöt ovat melkein kaikki tyttöjä.

- Yleisö ei tulisi katsomaan elokuvaa, jonka päähenkilö olisi poika, hän naurahtaa.

Tuuli nousee

Ehkä suurin Miyazakin intohimoista on kuitenkin lentäminen. Ilmojen halki liitävät kauniit kohtaukset ovat entistäkin isommassa roolissa Hayao Miyazakin jäähyväiselokuvassa Kaze tachinu (2013). Elokuva sai maailman ensi-iltansa Venetsian elokuvajuhlilla ja Suomessa se nähdään ensi vuonna.

Kaze tachinu (suom. ”tuuli on noussut”) on aiempia ghiblejä aikuisempi elokuva. Se kertoo Toisessa maailmansodassa käytettyjen Zero-hävittäjien suunnittelijasta Jiro Horikoshista.

- Minulta on kysytty miksi halusin tehdä elokuvan henkilöstä, joka loi sotakoneen. Minusta kaikilla sotaan osallistuneen maan ihmisillä on tietty vastuu sodasta, mutta en menisi syyttelemään insinöörejä sen enempää kuin muitakaan, ohjaaja sanoo.

- Uskon, ettei 1900-luvulla ole syntynyt sellaista poikalasta, joka ei olisi ihaillut lentokoneita, Miyazaki sanoo.

Ghiblin uutuus on närkästyttänyt erityisesti Yhdysvalloissa. Se ei ole välttämättä mikään ihme, sillä Zero-hävittäjiä käytettiin muun muassa Pearl Harborin taistelussa.

Tankilla Muumilaaksoon

Kaze tachinu on erilainen Hayao Miyazaki -elokuva. Se on melko kolkko tarina luovasta nerosta, jonka mielikuvitus joutuu tuhon välikappaleeksi.

Erilaisuus saattaa johtua siitä, että tarinasta ei alun perin pitänyt tulla elokuvaa. Se oli Miyazakin omaksi huvikseen pieneen pienoismallilehteen piirtämä sarjakuva. Tuottaja Suzuki puhui kuitenkin taas kerran ohjaajan ympäri.

- Minusta tämä oli hyvä tilaisuus puhua sodasta Japanissa. Hayao Miyazaki on erikoinen mies. Hän vihaa sotaa, mutta rakastaa aseita.

Miyazaki tunnustaakin olevansa lääpällään kaikenlaisiin sotakoneisiin. Se oli aikanaan näkyä myös suomalaisittain mielenkiintoisessa yhteydessä.

- Työskentelin jonkun aikaa osa-aikaisena Muumit-sarjassa. Ajattelin, että olisi hauskaa tuoda sarjaan panssarivaunu. Se oli jo hyväksyttykin, mutta sitten sain kuulla, että se olisi täysin Tove Janssonin filosofian vastaista, ohjaaja nauraa.

Töissä eläkkeellä

Ilouutinen Miyazakin eläkeuutisesta järkyttyneille on se, että animaation kultasormi ei aio lopettaa piirtämistä. Hän on muun muassa suunnitellut tekevänsä vielä kolme lyhytelokuvaa Tokion Ghibli-museossa nähtävillä olevien yhdeksän jo valmiin rinnalle.

Ilman suurtuotannon johtamisen paineita Miyazaki tuntuu vapautuneen. Hän esittelee innoissaan uutta sarjakuvaansa, jota hän sanoo piirtävänsä harrastuksenaan. Feodaaliajan samuraisoturit täyttävät värikkäät sommitelmat, jotka todistavat, että ohjaaja on yhä voimissaan.

- Sarjakuvani kertoo Japanissa 1500-luvulla käydystä sodasta. Versioni eroaa paljon virallisesta historiankirjoituksesta. Näin tämä minun mielestäni meni.

Aihe on Miyazakin mukaan hyvin rohkea.

- Edes herra Suzuki ei uskaltaisi vaatia tästä elokuvaa, entinen ohjaaja iloitsee.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Egyptin moskeijahyökkäys

Egyptin presidentti julisti suruajan: "Moskeijaisku kostetaan äärimmäisellä voimankäytöllä"

Egypti

Analyysi: Egyptin synkkä päivä

Orjuus

Libyan orjahuutokaupat: CNN:n kuvat paljastivat ongelman, josta kaikki tiesivät

Kaamos

Kaamos otti taas Suomen synkkään syleilyyn – Näillä vinkeillä jaksat pirteänä läpi pitkän pimeän