Marimekko kopiokohuista: Keskustelun vaikutusta liiketoimintaan vaikea arvioida

Kolmannella neljänneksellä eli heinä-syyskuussa Marimekon liikevoitto ja -vaihto pysyivät liki samoissa lukemissa kuin vuotta aiemmin. Liikevaihdosta suurin osa tulee Suomesta. Marimekon ympärillä käytyjen kopiokeskustelujen vaikutusta yhtiön liiketoimintaan on vaikea arvioida, yhtiö toteaa osavuosikatsauksessaan.

talous
Vasemmalla Markus Lepon kuva Helsinki ja helsinkiläiset -kirjasta vuodelta 1966 ja  oikealla kuva Maija Louekarin kilpailutyöstä vuodelta 2003.
Vasemmalla Markus Lepon kuva Helsinki ja helsinkiläiset -kirjasta vuodelta 1966 ja oikealla kuva Maija Louekarin kilpailutyöstä vuodelta 2003.Yle

Tekstiili- ja designyhtiö Marimekon ympärillä käytyjen kopiokeskustelujen vaikutusta yhtiön liiketoimintaan on vaikea arvioida. Marimekko kommentoi asiaa niukasti torstaina julkistamassaan osavuosikatsauksessa.

- Viime kuukausien aikana Suomessa on käyty keskustelua joistain Marimekon kuvioista tekijänoikeudellisesta näkökulmasta. Tämän keskustelun vaikutusta Marimekon liiketoimintaan on vaikea arvioida, varsinkin kun vähittäiskauppa ja sen näkymät Marimekon toimialalla Suomessa heikkenivät selvästi vuoden kolmannella neljänneksellä, osavuosikatsauksessa todetaan.

Kolmannella neljänneksellä eli heinä-syyskuussa Marimekon liikevoitto ja -vaihto pysyivät liki samoissa lukemissa kuin vuotta aiemmin vastaavaan aikaan. Liikevaihtoa kertyi noin 25 miljoonaa euroa ja liikevoittoa kolme miljoonaa.

Viime aikoina Marimekko on avannut ripeään tahtiin uusia myymälöitä. Marimekko kertoo, että tänä vuonna yhtiö avaa yhteensä 34 uutta myymälää, joista 25 Suomen ulkopuolelle.

Vaikka Marimekko laajenee kovasti ulkomaille, tulee yhtiön liikevaihdosta kuitenkin suurin osa Suomesta. Heinä-syyskuun 25 miljoonan euron liikevaihdosta 14 miljoonaa tuli Suomesta. Suomessa Marimekkoa huolestuttaa kuluttajien heikentynyt luottamus talouteen, mikä Marimekon mukaan varjostaa heidän loppuvuottaan.