Alko-TV? Yrityksen ilmeen uudistaminen on taitolaji

Joskus yrityksen uusi logo voi saada yleisön mielikuvituksen laukkaamaan tarkoituksettomasti.

Kotimaa
MTV:n ja ALKON LOGOT
MTV, Alko

Yrityksen brändiuudistus voi tuoda mukanaan kyseenalaista mainetta. MTV (aiemmalta nimeltään MTV Media) on uuden logonsa ansiosta ristitty sosiaalisessa mediassa Alko-TV:ksi. Toissavuonna Soneran tunnus leimattiin seksivälineen kopioksi.

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara kokee, että logojen yhdennäköisyyttä on nykypäivänä vaikea estää.

– En usko, että se varsinaisesti vaikuttaisi kuluttajan käyttäytymiseen, että Maikkarin logo muistuttaa ehkä nyt vähän Alkon vastaavaa. Yritys on logossaan tietysti hakenut jotain virkeää ja ihmisläheistä ilmettä, kaikkea mitä pyöreät muodot ja tällaiset värit symboloivat, analysoi Maikkarin uutta ilmettä Aspara.

Muun muassa Facebookissa ja keskustelupalstoilla uuden logon pyöreä muoto ja punainen väri ovat tuoneet ihmisten mieliin aivan toisen alan toimijan - Alkon. Uutisfontista nettikansa on löytänyt viittauksen erääseen vaatealan yritykseen.

Professori Aspara näkee logoissa selkeitä yhtäläisyyksiä. Niiden väkertäjillä on kuitenkin käytössään rajallinen määrä muotoja ja värejä: esimerkiksi neliöt, ympyrät, punaiset, keltaiset ja siniset ovat aika yleisiä, Aspara huomauttaa.

– Tiettynä aikana ja tiettyinä vuosina yleisempi visuaalinen ilme ja visuaalinen kulttuuri on samantyyppistä: Esimerkiksi viimeisen viiden vuoden aikana on saattanut olla tietyt värit ja jotkut tietyt muodot enemmän muotia kuin jonain toisena aikana, Aspara muotoilee.

MTV tunnistaa yhdennäköisyyden

MTV:n markkinointijohtaja Anu Perrotta kertoo, että yhdennäköisyyttä ei tavoiteltu, muttei myöskään havaittu talon sisällä kuin vasta muutama kuukausi ennen lanseerausta.

– Aika myöhäisessä vaiheessa suunnitteluprosessia joku toi yhdennäköisyyden ilmi sanomalla asiasta ääneen. Heti kun joku sanoi asian ääneen, näin asian itsekin. En siis voi kiistää yhdennäköisyyttä.

Perrotta korostaa, että tarkoituksellisesta kopioinniosta ei ole kyse.

– Mikään brändi ei lähde kopioimaan tai suunnittelemaan toisten lähtökohdista yhtään mitään, varsinkaan tämän kokoluokan yritykset.

– Olemme seuranneet logosta noussutta keskustelua ihan hyvillä mielin. Osattiin varautua siihen, että iso muutos aiheuttaa keskustelua ja mielipiteitä. Tämä logoasia on vain yksi osa suurta brändiuudistusta, Perrotta sanoo.

MTV:n toimitusjohtaja Heikki Rotko on samoilla linjoilla.

– En koe, että logon ympärillä käytävä keskustelu olisi meille mitenkään haitaksi. Logoasioista on helppo olla jotain mieltä. Meillä jokaisella on oma mielipide myös esimerkisi taiteesta ja elokuvista. Kun isot yhtiöt tekevät uudistuksia, niitä ruoditaan suurennuslasin kanssa.

Sonerallekin irvailtu

Vuonna 2011 Soneran logo joutui irvailijoiden hampaisiin, kun sen epäiltiin muistuttavan tiettyä seksilelua.

– Näin tällaisen vertailevan kuvan ja kyllähän siinä jotain tiettyä sukunäköisyyttä oli. Mutta ei se ainakaan mikään kopio kyseisestä seksilelusta ollut, muistelee Soneran viestintäjohtaja Tatu Tuominen logokohua, jolla ei hänen mukaansa ollut negatiivista vaikutusta yhtiöön.

Samoin ajattelee MTV:n Anu Perrotta.

Ylen ilme uudistui viime vuoden keväällä. Ylen Brand Manager Kirsi Hietanen kertoo, että uutta logoa koskeva kritiikki iski rajuimmin väriin ja kirjoitusasuun, ei yhdennäköisyyteen muiden kanssa.

"Vaikea keksiä uutta"

Markkinoinnin professori Jaakko Aspara sanoo, että logon suunnittelun vaikeus ei liity vain muotoon ja väriin, vaan myös nimeen.

– Kun ajatellaan pelkästään yrityksen tai tuotemerkin nimeä, yhä globaalimmassa markkinassa melkein kaikki on jo käytössä. On myös hirveän vaikeaa löytää sanoja, jotka toimisivat eri kielissä, eivätkä aiheuttaisi esimerkiksi hassuja mielleyhtymiä.

Monet voivat ihmetellä, miksi yritys yleensäkään haluaa uudistaa ilmeensä. Asparan mukaan tarkoituksena voi olla esimerkiksi symboloida muutosta.

– Uudistamisasiassa on kahta koulukuntaa. Toiset ajattelevat, että nimen tai logon pieni uudistaminen tavallaan virkistää brändiä ja yrityksen mielikuvaa. Yrityksestä saa kuvan uudistusmielisenä, ja muutos symboloi sitä, että yritykseltä on kenties tulossa uusia tuotteita tai palveluita markkinoille.

– Toinen osa ajattelee, että vanhasta ja perinteisestä logosta kiinni pitäminen on itseisarvo. Esimerkkejä löytyy päivittäistavarakaupasta: jotkut logoista ja merkeistä on uusiutunut, jotkut saattavat olla sadankin vuoden takaa.