Suomalainen syö luomua tietämättään

Moni suomalainen luomutuote matkaa kuluttajan lautaselle ilman luomumerkintää. Tuotantoa on enemmän kuin kysyntää, harmittelee luomuliiton Mikko Rahtola. Luomulla on edelleen myös imago-ongelma.

Kotimaa
Lehmiä.
Yle

Suomalainen syö usein tietämättään lautasellaan luomuruokaa. Asian vahvistaa luomuasiantuntija Mikko Rahtola Luomuliitosta.

- Suomessa on peltoa luomuna noin yhdeksän prosenttia, mutta kaupan myynnistä luomua on vasta noin kaksi prosenttia.

Kaupoissa myydään tavallisena tuotteena viljan lisäksi myös muuta luomuruokaa.

- Meillä menee edelleenkin aika merkittäviä määriä lihaa, maitoa ja jopa puutarhatuotteita tavanomaisina tuotteina, Rahtola sanoo.

"Kansantaloudellisesti aika typerää"

Suomi on Mikko Rahtolan mukaan luomuasioissa esimerkiksi Ruotsia ja Tanskaa jäljessä. Hänen mukaansa Suomi painii samassa luomusarjassa Itä-Euroopan maiden kanssa.

- Kansantaloudellisesti ajatellen se on aika typerää. Jos verrataan vaikkapa Suomea ja Tanskaa, joissa molemmissa on suurin piirtein yhtä paljon luomupeltoa, Tanskan luomumarkkinat ovat useita satoja miljoonia suuremmat kuin Suomen.

Kun luomu matkaa myyntiin tavallisena tuotteena, jää myös yhteiskunta tappiolle, Rahtola toteaa.

Ehkä se on suomalainen kansanluonne, että ollaan hyviä tekemään asioita, mutta huonoja nostamaan oman tuotteen imagoa.

Mikko Rahtola

- Me myymme paljon luomua tavallisen tuotteen hinnalla ja se on kansantaloudellisesti aika iso rahasumma, josta jää veroja ja viljelijälle tuloja jää saamatta.

Syytä Suomen laimeaan luomuintoon voi etsiä myös syvempää suomalaisesta mielenlaadusta.

- Ehkä se on suomalainen kansanluonne, että ollaan hyviä tekemään asioita, mutta huonoja nostamaan oman tuotteen imagoa, Rahtola pohtii.

Luomua pidetään liian kalliina

Vaikka luomumarkkina on Suomessa parin viime vuoden ajan kasvanutkin, on luomulla edelleen myös imago-ongelma. Luomuliiton Mikko Rahtola kertoo esimerkin neuvojan uraltaan. Hänen mukaansa ravintolat saattavat käyttää luomutuotteita, mutta eivät pidä siitä suurempaa meteliä asiakkaalle.

- He käyttävät niitä siksi, että laatu on hyvä. On sääli, että kuluttaja ei tiedä siitä loppupelissä.

Ravintola voi olla Rahtolan mukaan vaiti luomuimagosta siksi, että Suomessa luomu ei ole vielä arkipäiväistynyt ja sen käyttäminen voidaan mieltää törsäileväksi.

- Luomuun liittyy Suomessa vielä ajatus siitä, että se on liian kallista normaalille ihmiselle, vaikka se ei sitä ole. Siitä ei ole tullut arkipäiväistä ja se mielletään eksklusiiviseksi ja törsäileväksi eli suhtautuminen on hyvin toisenlainen kuin luomun pioneerimaissa.