Vuosikymmenten myytti ratkesi - Oliko Hitlerin lentokone osua tehtaan piippuun Imatralla?

Suomessa on vuosikymmeniä elänyt sitkeä myytti, että Adolf Hitleriä Imatralle kesällä 1942 kuljettanut lentokone olisi ollut lähellä osua tehtaan piippuun. Tutkija kumoaa väitteen.

Kotimaa
Stora Enso Imatran tehdas.
Kaukopään tehtaan nykyinen piippu on 140 metriä korkea. Vuoden 1942 piippu oli 126 metriä korkea, mutta se on jo purettu. Tommi Parkkinen/Yle

Saksan valtakunnankansleri Adolf Hitler saapui 4.6.1942 Imatralle Suomen marsalkka Gustaf Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäiville. Vuosikymmeniä on elänyt tarina siitä, että Hitleriä kuljettanut lentokone olisi laskeutuessaan ollut lähellä osua Imatran Kaukopään tehtaan 126 metriä korkeaan piippuun. Joensuulainen tutkija, filosofian tohtori Jukka Partanen tietää, mistä tarina on saanut alkunsa.

- Mannerheim-ristin ritari Hans Wind kertoo muistelmissaan, että hän lensi Hitlerin koneen perässä ja olisi nähnyt, että Hitleriä kuljettanut kone olisi ollut lähellä osua piippuun. Nyttemmin Windin kertomus on osoittautunut täydeksi satuiluksi, kertoo Partanen.

Partasen mukaan Wind oli jo aiemmin laskeutunut Lappeenrannan lähistön lentokentälle, eikä Wind ollut edes paikan päällä silloin, kun Hitleriä kuljettanut lentokone saapui Imatralle.

Sitkeän myytin taustalla on myös silminnäkijähavaintoja, sillä monet ovat kertoneet nähneensä, että lentokone olisi ollut lähellä osua tehtaan piippuun.

- Tämä tarina pitää paikkansa, mutta Hitler ei silloin ollut koneen kyydissä, kertoo Jukka Partanen.

Adolf Hitler kävelee marsalkka Mannerheimin vieressä
Adolf Hitler vieraili marsalkka Mannerheimin syntymäpäivillä Imatran Immolassa 4.6.1942SA-kiva

Hitler ei ollut piipun läheltä lentäneen koneen kyydissä

Kun Adolf Hitleriä kuljettanut lentokone - Focke-Wulf Fw 200 Condor - kello 12.25 laskeutui Immolan lentokentälle, syttyi sen vasen jarruhihna tuleen. Tuli saatiin nopeasti sammumaan, mutta kone oli pikaisesti korjattava. Hitler siirtyi Kaukopään sivuraiteelle Mannerheimin vieraaksi. Samaan aikaan koneen ohjaaja-kapteeni Hans Baur otti vastuulleen koneen korjaamisen.

- Baur teki jarruvian korjaamisen jälkeen koelennon. Tällä koelennollaan Baur yksin lentäessään lensi läheltä Kaukopään tehtaan piippua.

Kellonajat ja haastattelut todisteena

Tutkija Jukka Partanen on vakuuttunut siitä, että Hitler ei ollut kyydissä silloin, kun lentokone lensi läheltä piippua. Todisteita on Partasen mukaan paljon.

- Tiedetään, että jarruvika korjattiin. Tiedämme milloin Hitler saapui Imatralla, mihin aikaan hän lähestyi Immolan kenttää ja milloin Baur teki koelennon.

Partasen mukaan silminnäkijähavainnot täsmäävät koelennon aikaan. Kun koelento tehtiin, ei Hitler ole voinut olla koneessa, koska hän oli Mannerheimin kanssa lounastamassa. Lisäksi kun Hitler lentokoneessa saapui Imatralle, kulki lentokoneen reitti etelän suunnasta ja kaarsi Immalanjärven kautta idästä länteen. Lentokoneen reitti kulki noin kahden kilometrin päässä Kaukopään piipusta, eikä siis ollut lähelläkään osua Kaukopään tehtaan piippuun.