Opetushallitus: Suomen lukioverkko pitää saada järkeväksi

Yksikönjohtaja Jorma Kauppisen mukaan lukioiden ei tarvitse olla saman kokoisia. Lukioverkko kaipaa kuitenkin "tarkastelua".

Kotimaa
Ylioppilaslakki.
Arja Lento

Opetushallituksessa ei köllötellä hyvän olon tunteessa, vaikka Suomen koulujärjestelmä pärjää kansainvälisissä vertailuissa hyvin.

- Sekä perusopetuksen että lukion puolella on kehittämisen varaa. Perusopetuksessa onkin menossa opetussuunnitelman perusteuudistus. Lukion opetussuunitelman suhteen puolestaan odotetaan parhaillaan opetus- ja kulttuuriministeriön linjauksia uudesta tuntijaosta, sanoo yleissivistävä koulutus -yksikön johtaja Jorma Kauppinen.

Tuntijaon ohella yksi pohdintaa kaipaava asia on Kauppisen mielestä Suomen lukioiden koko.

- Meillä on hyvin erikokoisia lukioita. On tarkasteltava sitä, millainen on järkevä lukioverkko.

Kauppisen mukaan ei kuitenkaan voi asettaa tavoitteeksi, että Suomen lukiot olisivat samankokoisia.

- Olosuhteet eri puolilla maata ovat niin erilaisia. Kyllä ne ovat osittain aina paikallisia ratkaisuja, minkä kokoisia yksiköitä ylläpidetään.

Kauppisen mukaan on myös syytä harkita, pitäisikö lukiossa vähentää arvosanojen ja kokeiden merkitystä.

- On mietittävä, kuinka paljon mittaamista on ja minkälaista se on. Toki jo nykyiset perusteet edellyttävät monipuolita arviointia lukiossa.

Suomen lukiokoulutusta Kauppinen pitää sinänsä laadukkaana, mutta opiskelun pitäisi olla nykyistä opiskelijalähtöisempää.

- Myös nykyaikaista viestintäteknologiaa pitäisi käyttää ja hyödyntää entistä enemmän oppimistilanteessa.