Helsingin keskustassa avaava Starbucks tulee kahvibaarien apajille maistelupöydällään

Kilpailu kahvinystävien euroista kiristyy Helsingissä. Kantakaupungin kivijalkapuoteihin viime vuosina perustetut pikkukahvilat ovat löytäneet hyvin asiakaskuntansa. Nyt samalle apajalle iskee Helsingin keskustassa tällä viikolla ovensa avaava amerikkalainen ketjujätti, Starbucks.

kahvi
Coffee Master, kahvimestari, maistattaa eri kahvilaatuja asiakkailla Helsingin Starbucks-kahvilassa.
Coffee Master, kahvimestari, maistattaa eri kahvilaatuja asiakkailla Helsingin Starbucks-kahvilassa.Yle/ Juha Kivioja

Töölöläisen kahvibaarin tiskillä raksuttaa alkometrin näköinen laite. Vierellä lepää ruisku, jolla kahviyrittäjä Kalle Freese on juuri annostellut suodattamaansa kahvia laitteeseen. Operaation tarkoituksena on mitata onko kahvi ominaisuuksiltaan sitä, mitä sen myynyt berliiniläispaahtimo on luvannut.

Vuoden 2013 baristamestarille kupillinen kahvia ei ole pelkkä pullapitkon kostuttaja. Kalle Freeselle kahvin valmistus on kemiaa, jonka ymmärtäminen auttaa tekemään entistä parempaa juomaa.

- Suomessa kahvilla on tosi jännä asema, se on mielestäni jonkinlainen sosiaalinen instituutio. Kahvia tarjoillaan joka paikassa ja ennen kaikkea polttoaineena. Vasta viime vuosina kahvi on alettu mieltää kulinaarisena tuotteena, joka voi maistuakin hyvältä, sanoo tuore kahviyrittäjä Kalle Freese.

Viime vuosina Helsingin kantakaupungin kivijalkapuoteihin on perustettu enenevä joukko pieniä kahviloita. Kahvibaarit ovat löytäneet hyvin asiakaskuntansa, joka mukisematta maksaa vitosen käsityönä valmistetusta kupposesta kuumaa.

- Mielestäni kahvi on maailman halvin luksustuote. Esimerkiksi kupillinen monen ammattilaisen maailman parhaana pitämää panamalaista Geisha-kahvia maksaa meillä kahdeksan euroa. Paljonko maksaa lasillinen maailman parasta viiniä ravintolassa, heittää Suomen parhaaksi baristaksi tänä vuonna valittu Freese.

Amerikkalainen haastaja avaa ovensa

Helsingin keskustassa, Akateemisen kirjakaupan kulmalla, teipit ovat peittäneet näyteikkunoita jo pitkään. Sisällä käy kuhina. Tällä viikolla ovensa avaavan Starbucks-kahvilan kahvimestari touhuaa maisteltavina olevien kahvilaatujen parissa. Kuuma vesi höyryää teräskannussa, kun hän asettelee valmiiksi kastellut suodatinpussit keraamisiin suodattimiin ja kaataa veden pyörivin liikkein jauhetun kahvin päälle.

Nyt myös Starbucksissa, ehkä hieman yllättäenkin, vannotaan myös käsityönä suodatetun kahvin nimeen. Tosin Helsingin lippulaivakahvilan maistelupöytä on maailmanlaajuisen ketjun ainokainen.

Helsingin Starbucks-kahvilasta vastaavan SSP Finlandin toimitusjohtaja Marko Alanderin mukaan ajatus kahvinmaistelupöydästä sopii hyvin Starbucksin konseptiin Helsingissä, sillä suurin osa suomalaisten kuluttamasta kahvista juodaan nimenomaan suodatinkahvina.

- En sanoisi, että yritämme samalle apajalle pienten kahviloiden kanssa, vaan haluamme tuoda asiakkaillemme mahdollisuuden päästä maistamaan erilaisia Starbucks-kahveja, Alander summaa.

Siinä missä amerikkalainen Starbucks tavoittelee tuhatta asiakasta päivässä, baristamestari Kalle Freese on kiinnostuneempi laadusta kuin määrästä ja pitää kahvilansa toistaiseksi avoinna vain viikonloppuisin.