1. yle.fi
  2. Uutiset

Seinämaalaukset ja -mainokset lähes kadonneet Suomesta

Aikaisemmin katukuvassa tavalliset maalatut mainosseinät ovat harvinaistuneet Suomessa. Kehitys on ollut meillä eri kuin muualla. Seinämaalauskuvasto on maailmalla kaupungeissa päinvastoin lisääntynyt. Helsingin Sörnäisten perinteinen Jaffa-maalauskaan ei ole pysyvä.

kulttuuri
Helsingin Hämeentie.
Yle

Helsingin Sörnäisissä kaupunkilaisia on jo jonkin aikaa ilahduttanut Erik Bruunin alunperin 1950-luvulla suunnittelema Jaffa-mainos. Nyt Jaffan mainoskampanja on ohi ja Hämeentien taloyhtiölle rahaa tuova mainospaikka on taas myynnissä netissä. Retro-maalaus saa väistyä mahdollisen uuden mainostajan tieltä.

Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun professori pitää katukuvan yksipuolistumista ja värittömyyttä huonona kehityksenä.

- Tilanne on huono minun mielestäni. Tilaa on Helsingissä todella paljon tehdä näitä. Jos meillä syntyy tällainen ikoni-taideteos, niin minä kannatan sen säilyttämistä. Tällaisia paikkoja, mihin niitä on mahdollista tehdä, on kuitenkin yhä vähemmän, professori Marjatta Itkonen toteaa.

Seinämainokset toimivat ennen myös maamerkkeinä

Seiniin maalatut mainokset olivat aiemmin yleisiä ja seinämaalaus toimi brändin mainoksena vuosia, jopa vuosikymmeniä. Nyt monet aiemmin mainospaikkoina toimineet seinät ovat peittyneet uudisrakennuksilla.

Vanhoja, säilyneitä seinämainoksia löytyy enää muutamia. Esimerkiksi Kokkolassa vanhan Figarol-pastillimainoksen restaurointiin ja säilyttämiseen löytyi lopulta rahoittajaksi Pohjola-Norden -yhdistys.

Retro-Jaffa saa lähteä

Hartwall ei ole enää kiinnostunut jatkamaan retro-maalauksen mainospaikan maksamista Sörnäisissä. Mainoskampanjoiden kesto kun on nykyään entistä lyhyempi, toteaa Hartwallin markkinointijohtaja Ann-Mari Hämäläinen.

- Meillä on tämä seinämaalaussopimus ollut tähän syyskuun loppuun asti. Tämä oli tällainen reilun vuoden kampanja, joka oli osa sitä viime vuoden tekemistä, Hämäläinen toteaa.

- Hartwall ei ole kustantamassa sille itse jatkoa millään tavalla?

- Ei.

Seinämaalauskulttuuri kukoistaa monissa kaupungeissa muttei meillä

Kun muualla maailmassa, muissa kaupungeissa seinämaalauskulttuuri kukoistaa, meillä se huutaa poissaolollaan, kiitos byrokratian ja säännösten. Usean luukun periaatteen eri säädösten suhteen tuntee hyvin Helsingin tuore kulttuurijohtaja Stuba Nikula.

- Tulin juuri Slovakian Kosicesta, joka on kulttuurikaupunki 2013. Siellä on ollut jo muutaman vuoden tällainen projekti, että on kannustettu kiinteistöjen omistajia maalauttamaan näitä mykkiä seinäpintojaan. Ne eivät ole mainoksia, vaan teoksia, muraaleja, Nikula kuvailee.

Aiemmin Helsingin Kaapelitehtaan- ja Suvilahden-kulttuurikeskusten johtajana toimineella, pääkaupungin uudella kulttuurijohtajalla on paitsi paljon kokemusta, jatkossa myös tehtävää Helsingin kaupunkikuvan kehittämisessä.

- Kyllä minulla on ollut jo pitkään sellainen ajatus, että Helsingin katukuva ja kaupunkitila saisivat olla värikkäämpiä, elävämpiä ja ilmeikkäämpiä, Nikula painottaa.

Lue seuraavaksi