Savonlinnan kehitysjohtaja: "Lentoliikenteen loppu veisi tukun työpaikkoja"

Julkinen tuki voisi olla maakuntien lentoliikenteen pelastus. Esimerkiksi Ruotsissa tuettuja reittejä on kymmeniä ja Keski-Euroopassa monia satoja. EU:n kilpailusäädökset estävät lentoyhtiöiden suoran julkisen tuen, mutta tuki on luvallista, kun lentoreitti hyväksytään julkiseksi liikenteeksi.

Kotimaa

Suomessa EU on asettanut julkisen palvelun velvoitteen vain kolmioreitille Helsinki - Savonlinna - Varkaus. Reitti kilpailutetaan määrävuosin ja lentoyhtiö saa tukea sekä kunnilta että valtiolta.

- Enontekiön kunta on asettanut itse velvoitteen, mutta se on hyvin pienimuotoista, eli siellä lennetään vain osan aikaa vuotta ja muutama lento. Meillä tämä on ympärivuotinen, ainut suomen julkisen palvelun velvoitteenmukainen tuettu reitti, kertoo Savonlinnan kaupungin kehitysjohtaja Hannu Kurki.

Vain lentäen pääsee suoraan

Savonlinna on vesistöjen saartama ja sivussa valtaväylistä. Auto- tai junamatka Helsingistä kestää melko kauan. Nopeiden lentoyhteyksien merkitys liike-elämälle korostuu.

- Onhan se Savonlinnalle ja koko tälle Etelä-Savon maakunnalle ihan välttämättömyys, että meillä on toimiva lentoliikenneyhteys. Vaikka kuinka kaunista luontoa on ympärillä niin jos sieltä ei pääse pois, eikä sinne pääse kunnolla, niin sen merkitys hiipuu. On aivan välttämätöntä, että tätä reittiä tuetaan julkisesti jatkossakin, toteaa Suur-Savon Osuuspankin varatoimitusjohtaja Merja Auvinen.

40 vuotta lentoliikennettä

Reittilentoja Savonlinnaan on lennetty tasan neljäkymmentä vuotta. Kenttä valmistui syksyllä 1973. Matkustajamäärältään lihaviakin vuosia on nähty.

-Vuonna 1989 matkustajia oli noin 62.000. Jopa heinäkuussa oli enemmän kuin meillä nyt vuodessa. Kyllä tänä vuonna jäädään viime vuoden luvusta. Katsotaan nyt kuinka suureksi se luku jää. Kolmetoista ja puolituhatta alittuu huomattavasti, arvioi lentoasemanpäällikkö Jussi Laine.

Tukieuroilla saadaan työpaikkoja

Savonlinnan ja Varkauden lentoja valtio on tukenut yli miljoonalla eurolla vuodessa. Kummallekin seutukunnalle jää maksettavaa viidestäsadasta kahdeksaansataan tuhanteen euroon. Ainakaan Savonlinnalla ei ole varaa jättää tukea maksamatta, jos mieli pitää yritykset kaupungissa. Moni työantaja on sen kyselyissä suoraan sanonut.

-Enimmillään se työpaikkamäärä, mikä menetettäisi menisi jopa toiselle tuhannelle. Karkea laskelma siitä mitä lentoliikenteen lakkaaminen tarkoittaisi vero- ja valtionosuusmenetyksinä osoittaa, että keskipitkällä aikavälillä arviolta kahdesta seitsemään miljoonaan euroa häviäisi tuolta kaupunginkassasta rahaa. Nykyisillä tukisummilla jäädään vielä plussan puolelle, sanoo kehitysjohtaja Hannu Kurki.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus