1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Ruostepommi uhkaa - uusikin auto kannattaa ajaa suojaukseen

Uusissa autoissa muhii ruostepommi, koska autotehtaat eivät enää suojaa tarpeeksi uusia autoja. Käytännössä uusi auto pitäisi ajaa suoraan autoliikkeestä ruosteensuojaukseen. Vastuu on siirtynyt täysin autoilijalle itselleen.

liikenne
Ruostetta auton alustarakenteissa
Dini Auto Oy

1990-luvun alkupuolella maahan tuotuja autoja ei ole enää tarvinnut erikseen ruostesuojata, kuten siihen saakka oli tehty.

Nyt vain aniharvoihin autoihin tehdään Suomen olosuhteisiin riittävää suojausta. Asia on puhtaasti autonostajan ja käyttäjän oma. Usein se rajataan vielä takuun ulkopuolelle ulkoisen tekijän aiheuttamana.

Ruostesuojauksia tekevän riihimäkeläisen Dini Auton toimitusjohtaja Toni Näsman sanoo, että kalliitkin autot lähtevät tehtaalta pelkät maalit pohjalevyssä.

– Nykyautoissa on tingitty ruosteenestossa tehtaalta lähtiessä. Se aiheuttaa ongelmia ennen kaikkea Pohjoismaissa, jossa käytetään tiesuolaa enemmän. Teräväsärmäinen hiekoitussepeli kuluttaa myös auton pohjaa. Yhdessä nämä ovat huono yhdistelmä autolle.

Suojalevyt eivät suojaa suolalta

Autoliikkeiden päätökset perustuvat osin tiukentuneisiin ympäristönormeihin, muunmuassa PVC:n käyttökieltoon, ja osin säästöihin.

– Tämä vaikuttaa ratkaisevasti korin kestävyyteen. Aikaisemmin massalla saatiin tehtyä elastinen pinta, johon kivi osui ja maalipinta säästyi. Nyt siellä on pelkät irtosuojalevyt maalipinnan suojana. Niiden alle menee tiesuolaa ja epäpuhtautta ruostuttaen maalipinnan, sanoo Näsman.

Niissä paikoissa joissa ennen oli massaa, on nyt pelkkä maali ja se näyttää kuin olisi hiekkapuhallettua peltiä.

Martti Halonen

– Niissä paikoissa joissa ennen oli massaa, on nyt pelkkä maali ja se näyttää kuin olisi hiekkapuhallettua peltiä. Huonompaan päin ollaan menty, harmittelee puolestaan kolme vuosikymmentä Riihimäellä autopeltiä käsitellyt ja autoja suojannut autokorjaamoyrittäjä Martti Halonen.

Pohjoismaalainen autonomistaja maksaa siis olosuhdelisää eteläeurooppalaiseen autoilijaan verrattuna. Jos ranskalainen tai saksalainen autoilija nauttii uudesta autostaan sellaisenaan, ruostesuojauksen ammattilaisen mukaan Suomesta ostettu auto pitäisi ajaa suoraan autoliikkeestä suojaukseen.

– Paras tilanne on, kun auto suojataan uutena. Silloin päästään suojaamaan ehjää pintaa ja lopputulos on pitkällä tähtäimellä paras. Vähänkin ruostunutta pintaa joudutaan putsaamaan, pintaa maalaamaan ja vasta sitten päästään suojaamaan, selventää Näsman.

– Joku auto tulee silloin tällöin suoraan autoliikkeestä, mutta liian usein ajetaan 5-6 vuotta ja sitten se saattaa olla jo myöhäistä. Olisi kansantaloudellisestikin järkevää suojata autot uutena, sanoo Halonen.

Muutamassa vuodessa hitsaukseen

Eri automerkkien ruosteenkestossa on luonnollisesti eroja, mutta nykysysteemeillä uudet autot ovat jopa viidessä vuodessa hitsausasteella, kertoo Toni Näsman.

– Pari vuotta vanhoissa autoissa on jo ruostetta ja viisi vuotta vanhaa autoa joudutaan pahimmillaan jo hitsaamaan tai vaihtamaan jarruputkia, jotka kulkevat noiden suojalevyjen päällä. Kyse on jo suoranaisesta turvallisuusriskistä.

Autojen helmoissa on paljon maalivikoja, ovien alaosat ovat nopeasti karmeassa kunnossa.

Martti Halonen

– Autojen helmoissa on paljon maalivikoja, ovien alaosat ovat nopeasti karmeassa kunnossa, Halonen vahvistaa.

Itsetehty ruostesuojaus ei ole useinkaan riittävä jo puutteellisten olosuhteiden vuoksi. Sinkitty pelti menee kiveniskusta rikki ja alumiini hapettuu. Ongelmaa ei enää ratkaise merkki tai hintakaan, vaan merkkien välinen ero on kaventunut, samoin kuin hintaluokkien välinen ero.

– On enää hyvin harvoja autoja, joissa on edes välttävä suojaus pohjassa. Ruosteenestokäsittely on ainoa mahdollisuus pitää auto kunnossa. Nyt kun uusien autojen osto on hieman vähäisempää, päätetään pitää auto pidempään ja tuodaan niitä pari vuotta vanhoja, vähän ajettuja autoja suojaukseen.

Asiaa hankaloittaa myös se, että uuden auton ostaja vaihtaa autoa parin vuoden välein, eikä juuri välitä puutteellisesta suojauksesta. Näsmän sanoo, että markkinoilla on pari, kolme vuotta vanhoja autoja, joissa on jo ruostereikiä.

– Ei se ole helppo homma vaihtoautomyyjälläkään, koska hän kantaa vastuun myytävästään.

Lue seuraavaksi