Buumi hiipui: Viimeisetkin karppausleivät katoamassa kaupoista

Suuret leipomot ovat luopuneet vähähiilihydraattisista leipätuotteista huonon kysynnän takia. Syynä on karppausbuumin hiipuminen.

Kotimaa
Leipää tarjoiluastiassa.
Yle

Muutama vuosi sitten voimistunut karppausbuumi pakotti leipomot kehittämään vähähiilihydraattisia leipätuotteita. Leipä ei enää maistunut suomalaisille entiseen malliin ja se näkyi suoraan leipomoiden viljatuoteiden myynnissä.

Karppausbuumin laantuessa perinteisen viljaleivän menekki on kuitenkin kääntynyt pikku hiljaa nousuun ja kiinnostus karppausleipiin puolestaan lopahtanut. Kolmisen vuotta sitten leipähyllyille ilmestyneet erikoisleivät ovat kadonneet lähes kokonaan kaupoista.

Esimerkiksi Perheleipurit Oy on poistanut viimeisetkin karppausleivät pois tuotantolinjoiltaan heikon kysynnän takia. Loput Perheleipureiden tuotteet poistuivat valikoimasta syksyllä.

- Tuotevalikoimaa päätettiin leikata. Kysynnän hiipuminen alkoi näkyä jo viime vuoden lopulla, kertoo Perheleipurit Oy:n Pasi Kuosmanen.

Perheleipureiden karppausleipävalikoimaa on leikattu rajusti pitkin kuluvaa vuotta. Karppausvillityksen ollessa kiivaimmillaan Perheleipurit toi nopeasti markkinoille seitsemän eri karppausleipää, joiden määrä karsittiin kolmeen tuotteeseen vuoden alusta.

Vaasan karppileipä taistelee vielä

Muutkin suuret leivänvalmistajat ovat karsineet karppausleipätuotantoansa rajusti. Fazer lopetti niiden tuotannon kokonaan vuoden alusta. Vaasan Oy:n tuoteperheessä silti yksi vähähiilihydraattinen leipälaji pitää edelleen pintansa.

- Meillä löytyy vielä tilaa vaihtoehdoille. Emme ole pohtineet tuotteen lopettamista, vaikka myynti mennyt reippaasti alaspäin. Pieni nippu ihmisiä ostaa vielä tuotetta, kertoo Vaasan Oy:n liiketoimintajohtaja Thomas Isaksson.

Isaksson kuitenkin myöntää, että Vaasan karppausleivällä pitää olla kysyntää myös jatkossa.

- Jos kysyntä käy liian pieneksi, ajan saatossa tuotteen valmistuksesta toki luovutaan.

Täysjyvä, maku ja paikallisuus vetävät

Karppausleipien historia näyttää jäävän varsin lyhyeksi ja tuotteiden poistuminen kokonaan kauppojen hyllyiltä on vain ajan kysymys.

Perheleipureiden Kuosmanen kiistää, että karppausbuumin ollessa kiivaimmillaan leipätehtailla painettiin paniikkinappulaa.

- Meidän tehtävä on tehdä kuluttajille sellaisia tuotteita mitä he haluavat, perustelee Kuosmanen.

Leipätiedotus ry:n mukaan kuluttajat kiinnittävät nyt yhä enemmän huomiota leivän sisältämien hiilihydraattien laatuun kuin siihen, kuinka paljon sitä leivästä löytyy.

- Kuluttajat ovat kiinnostuneita yhä enemmän täysjyväleivistä. Myös entistä proteiinipitoisempia leipiä on tullut vähähiilihydraattisten tilalle, kertoo Leipätiedotus ry:n toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen.

Perheleipureiden Kuosmasen mielestä nykyään ei ole olemassa tiettyy leipälajiin kohdistuvaa trendisuuntausta. Hän sanoo, että leipätuotannossa korostuu nykyään maun rooli ja paikallisuus.