Polttimoa ei voi vaihtaa itse - yksisilmäiset autot lisääntyvät

Yksisilmäisten autojen määrä on kasvanut liikenteessä, sillä moni ajaa rikkinäisellä polttimolla seuraavaan huoltoon asti. Samaan aikaan varsinkin raskaista yhdistelmäajoneuvoista löytyy liikaa valoja.

liikenne
Kuvassa auton etuvalo.
YLE / Anssi Leppänen

Vuoden pimein vuodenaika on autoillessa haastava, ja erityisen haastava, jos ajovalot ovat epäkunnossa.

Liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Markku Nygård kertoo, että pari viikkoa sitten tehdyssä tehovalvonnassa huomattiin, että monista autoista olivat palaneet ajovalopolttimot.

– Pahimmassa tapauksessa koko keula oli pimeänä. Tämä on erittäin vaarallista, sillä tuolloin et havaitse muita eivätkä muut havaitse sinua.

Raskaammat yhdistelmät ylituunattuja

Selitykset ajovalojen puutteelle ovat Nygårdin mukaan mitä uskomattomimpia.

– Surkeinta nykyautoissa on, että et pysty itse välttämättä edes vaihtamaan rikkinäistä ajovalopolttimoa, vaan joudut ajamaan pitkään rikkinäisellä polttimolla, ellet halua lähteä erikseen huoltoon vaihdattamaan sitä. Osa ihmisistä ajaa rikkinäisellä polttimolla seuraavaan huoltoon saakka.

Katsastus Hiirosen katsastaja Petri Tervonen kertoo, että yksisilmäisiä autoja tulee katsastukseen asti paljon. Suurin osa valovioista ei ole kuitenkaan yksisilmäisiä.

– Enemmän on pimeänä pienempiä valoja, kuten parkkipolttimoita. Lähivalon puuttumiseen kuljettaja puuttuu herkemmin itse.

Suuntaus ja valokuvio sekaisin

Katsastuksessa auton valot tarkastetaan mittarilla, joka tarkastaa valojen tehon, suuntauksen ja valokuvion, joiden täytyy olla Suomen lakien mukainen. Merkittävin valoihin liittyvä ongelma syntyy siitä, että polttimot asennetaan itse virheellisesti.

– Suuntaus ja valokuvio menevät silloin sekaisin, Tervonen toteaa.

Varsinkin raskaammissa yhdistelmäajoneuvoissa ajovaloja löytyy välillä huomattavasti enemmän kuin on sallittu.

– Ajoneuvon kori-kuormaosaa on koristeltu. Sieltä saattaa löytyä vaikka mitä lärpäkkeitä ja neonvaloja. Häikäisy voi olla huomattava, mutta onneksi näiden kuljettajien pelisilmä on usein niin hyvä, että he vaihtavat valot usein ajoissa, Nygård kertoo.

Nygård on huomannut xenon-polttimoiden lisääntymisen liikenteessä.

– Niitä ei saa asentaa halogeenivaloille tarkoitettuihin umpioihin, koska silloin ne häikäisevät vastaantulijan todella pahasti. Puutumme tähän, jotta saamme häiritsevän valon pois teiltä.

Myös liian heikosti valaistuja autoja tulee vastaan.

– Tiettyjen automallien peilipinnat ovat ruosteessa ja niihin puututaan.

Sumuvalot närästävät

Osa kuljettajista ajaa sumuvaloilla taajamissa ja aurinkoisellakin säällä. Erityisesti väärin suunnattuina ne häikäisevät jopa enemmän kuin kaukovalot.

Sumuvaloja saa käyttää vain erittäin rankan sumun ja vesisateen vallitessa. Suomessa on vuodessa vain yhdestä kahteen päivää, jolloin sumuvalojen käyttö on lain mukaan sallittua.

– Sumuvaloilla saavutettava hyöty on mitätön, sillä sumuvalo valaisee tienpintaa vain 10-15 metriä, Nygård sanoo.

Ajovalojen vaihtaminen pitkistä lyhyiksi on tarkkaa, erityisesti mutkaisilla teillä.

– Tämä on jokaisen omantunnon asia. Pääsääntö on, etteivät valot saa häikäistä vastaantulijaa ja aiheuttaa hänelle ongelmia.