1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kauppias hoitaa kärryrallin vielä pilkkahintaan

Kivijalkakaupat hamuavat kilpailun puristuksessa ruuan nettikaupasta lisätienestiä. Kuitenkin ensin lähikaupat houkuttelevat kuluttajia innostumaan ruokaostosten kotiinkuljetuksista. Näin asiakaskuntaa voidaan koukuttaa ruuan nettikaupan tuloon.

Mies työntää ostoskärryjä.
Kauppias Kalle Wahlroos täyttää ostoskärryyn asiakkaan tilaamia ruokia.

Pietarsaarelainen K-supermarket on pyörittänyt kaksi vuotta ruuan kotiinkuljetuksia lähinnä parillekymmenelle yhteisölle. Suurimmat asiakkaat ovat seurakuntayhtymä ja kehitysvammaisten asuntolayksiköt. Nyt palvelua markkinoidaan yksittäisille asiakkaille.

– Esimerkiksi lähikunnassa Pedersöressä vanhukset ovat kyselleet ruokaostosten kotiinkuljetuksia meiltä. Alustavia neuvotteluja on jo käyty, kertoo Kirkkorannan K-supermarketin kauppias Kalle Wahlroos.

Kokkolassa ja Pietarsaaressa muutama kauppa tarjoaa palvelua lähes pilkkahintaan – kysyntä on vielä melko laimeaa. Pietarsaarelaiskauppias velottaa ruokatavaroiden keräyksestä ja kuljetuksesta vaivaiset 2,50 euroa, kun tavarat kuljetetaan keskusta-alueelle.

– Eihän se tuolla hinnalla tietenkään kannata, mutta lisäpalveluita pitää pystyä tarjoamaan. Muuten jää jalkoihin tässä kilpailutilanteessa. Toisaalta näin saadaan uutta asiakaskuntaa palvelun piirin, ennen kuin Kesko siirtyy laajemmin ruuan nettikauppaan, toivoo Wahlroos.

Aikaa säästyy olennaiseen

Yksittäisille kuluttajille palvelua on markkinoitu, mutta ryntäystä vielä odotellaan. Niille, jotka kotiinkuljetuspalvelua kipeästi tarvitsevat, on hyöty ainakin ajan säästöä.

Kaksi pietarsaarelaista kehitysvammaisten asuntolaa tilaa ruuat sähköpostilla Walhroosilta kerran viikossa.

– Nyt henkilökunnan ei tarvitse haaskata aikaa ruokareissuihin, vaan he saavat keskittyä olennaiseen eli viettämään aikaa kehitysvammaisten kanssa, tiivistää kehitysvammaisten asuntoloiden päällikkö Åsa Lill.

Palvelu on ollut asuntoloiden käytössä jo kuutisen vuotta, niin kauan kuin sellaista on ollut kaupungissa tarjolla.

Nyt henkilökunnan ei tarvitse haaskata aikaa ruokareissuihin, vaan he saavat keskittyä olennaiseen.

Åsa Lill

– Työntekijältä saattoi tuhraantua kaupassa käyntiin reilut kaksi tuntia viikossa. Kun täällä asuntolassa on viisi asukasta, jotka tarvitsevat kuitenkin jatkuvaa ohjausta ja läsnäoloa, tuntui se kaksikin tuntua kohtuuttoman pitkältä ajalta, huomauttaa Åsa Lill.

Vaikka ruuan varsinainen nettikauppa on voimakkaassa kasvussa, on se vielä ainoalle valtakunnalliselle verkkoruokakaupalle, Ruokanetille, melko nappikauppaa. Liikevaihto pyörii nipin napin puolessa miljoonassa, mutta usko tulevaan on kova, sanoo Ruokanetin kauppias Jyri Stenberg.

– Tilaukset ovat syys-marraskuussa lähes seitsenkertaistuneet, kun verrataan kolmeen edelliseen kuukauteen. Kun kyläkauppoja lopetetaan ja maidonhakumatka pitenee yli kymmeneen kilometriin, siinä on meidän rako, vakuuttelee Stenberg.

Suuret K- ja S-kauppaketjut hiovatkin taktiikoitaan vielä pienissä verkkoruokakaupoissa lähinnä Etelä-Suomessa.

Pietarsaarelaiskauppias Walhroos luottaa, että kohta ruuan verkkokauppa saadaan vauhtiin Keskolla maanlaajuisesti.

 – Seuraavan vuoden aikana toivon, että ollaan jo täydessä touhussa. Jokainen kaupparyhmittymä kuitenkin hautoo ajatuksia sen toteuttamisesta.