Pohjoista lastenviihdettä esiteltiin rahoittajille Slushissa

Kun paikalla on sijoittajien rahaa jopa miljardeja euroja, kannattaa myös startup-yrittäjän olla paikalla. Helsingissä kuudetta kertaa järjestettyyn Slush-tapahtumaan lähti matkaan Oulun seudulta parikymmentä kasvua hakevaa yritystä.

talous
Lasten suosikki Hertta kaupassa
Alpakka Media Oy

Oululaiset animaatio- ja pelialan yritykset Studio Outo ja Alpakka Media olivat molemmat ensimmäistä kertaa mukana Helsingissä Slush-tapahtumassa. Kumpikin yritys suunnittelee lapsille suunnattuja animaatioita ja pelejä.

Studio Outo on saanut myytyä Hullabalooba-animaatiosarjansa Ylen lisäksi Ruotsin sekä Norjan yleisradioyhtiöille, televisiossa ensimmäinen jakso nähdään noin vuoden kuluttua. Alpakka Median luoma Hertan maailma on puolestaan ehtinyt ihastuttaa lapsia ja aikuisia parin vuoden ajan televisiossa sekä nettipelinä.

Kummassakin yrityksessä ollaan positiivisesti innostuneita tapahtuman annista.

– Aivan älyttömästi porukkaa ja ehkä paras meininki mitä on ollut millään messuilla, toteaa Studio Oudon liiketoiminnan kehitysjohtaja Janne Lehtinen. Alpakka Median toimitusjohtaja Niina Tuikkala on samoilla linjoilla.

Startup-yrittäminen vaatii kärsivällisyyttä

Vaikka Slush-tapahtuma veti Helsinkiin 1200 kasvuyrityksen edustajat, molemmat yritykset pääsivät myös keskusteluihin pääomasijoittajien kanssa. Janne Lehtinen kertoo yrityksen keskustelleen hollantilaisen pääomasijoittajan kanssa ja keskustelujen jatkuvan edelleen.

Alpakka Median Niina Tuikkala kertoo naurahtaen, että parin pääomasijoittajan kanssa keskustelut sujuivat hyvin, mutta niistä ei ole vielä sen enempää kerrottavaa.

– Yhden yön jälkeen en lähtisi vielä leukoja louskuttamaan tämän asian tiimoilta, mutta katsotaan. Nämä asiat vaativat kovaa työtä ja pitkässä juoksussa näitä valmistellaan. Kuuden vuoden aikana on oppinut itsekin harjoittelemaan kärsivällisyyttä, toteaa Niina Tuikkala.

Studio Outo neuvottelee animaatiosarjansa myymiseksi parhaillaan yhden kansainvälisen lasten kanavan kanssa ja keskusteluja käydään lisäksi Espanjan alueella toimivan kanavan ja kustantajan kanssa. Slushissa yritys haki kontaktia lähinnä pelipuolen sijoittajien kanssa.

Myös Alpakka Media aikoo jatkossakin panostaa nimenomaan lapsille suunnattuihin animaatioihin sekä peleihin.

– Tämä on ollut kiva leikki ja tässä on vielä monta leikkiä leikkimättä asian tiimoilta. Toki meillä on muutakin osaamista firmassa, mutta tämä on nyt niin herkullisessa tilanteessa että vielä tätä leikkiä leikitään, toteaa puolestaan Alpakka Median toimitusjohtaja Niina Tuikkala.