Näkökulma: Viedään viinirypäleitä, kun voitaisiin tehdä samppanjaa

Turkisten kohdalla kaikki julkisuus on huonoa julkisuutta. Suomen asenneilmasto ei siedä turkismuotia, mutta ottaa mielellään vastaan nahkojen rahat, kirjoittaa kulttuuritoimittaja Satu Nurmio.

kulttuuri
Satu Nurmio
Satu NurmioTiina Jutila / Yle

En ikinä käyttäisi turkista. Siinä on kantani julki. En kuitenkaan ymmärrä, miksi suomalainen turkis viedään maailmalle nahkoina eikä vaateteollisuuden lopputuotteena. Jos olisimme viinintuottajamaa, veisimme siis maailman parhaita viinirypäleitä. Kuten turkistuotantoon tutustumassa ollut poliitikko totesi, pitäisikö pikemminkin ryhtyä kehittelemään parasta samppanjaa?

Suomalaisia nahkoja vietiin viime vuonna ulkomaille vajaan 500 miljoonaan euron edestä. Turkis on maailmalla kuumaa tavaraa ja suomalaisen huutokauppayhtiö Saga Fursin myynti on kolminkertaistunut kuudessa vuodessa. Hyvä ketunnahka voi maksaa huutokaupassa jopa 300 euroa.

Suomalainen tekstiiliteollisuus ajettiin ulkomaille aikoinaan kovien työvoimakustannusten takia. Samassa mukana meni myös turkismuoti. Suomalaisia nahkoja viedään Kiinaan, jossa halvemmalla työvoimalla nahat jalostetaan ja myydään mahdollisesti vielä takaisin muotitaloille Eurooppaan.

Turkis on kuitenkin luksustuote, joten tuntuu oudolta vedota kalliisiin työvoimakustannuksiin. Todellinen syy lienee suomalainen asenneilmasto. Marimekkokin on tunnustanut, että turkisvaatemerkki Grünsteinin osto oli sille aikoinaan paha virhe.

Suomalainen turkis näkyy Chanelilla muttei Suomessa

Ranskan Vogueta ei voi selata törmäämättä turkiskuviin, mutta suomalainen Costume, Trendi, Olivia, Cosmopolitan, Anna ja MeNaiset sanovat turkiksille yksiselitteisesti ei. Elle esitteli kansainvälisessä versiossaan julkaistut turkismuotikuvat nyt myös Suomen Ellessä. Myös Gloria kertoo käyttävänsä turkiksia muotikuvissaan harkitusti.

Turkisten kohdalla Suomessa kaikki julkisuus on huonoa julkisuutta. Tätä juttukokonaisuutta varten ei esimerkiksi saatu haastattelua Luhtaa ja Ril'siä valmistavalta L-Fashion Groupilta turkisten käytöstä vaatteissaan.

Minusta vuoden 1994 supermallien "I rather go naked than wear fur" - kampanja on yhä hieno. Maailmalla turkisten vastustaminen on kuitenkin mennyt pois muodista. Tämän päivän superjulkkiksille rihannoille, justinbiebereille ja ladygagoille turkikset ovat vaatteita eivätkä aatteita.

Uskaltaisiko suomalainen turkisteollisuus tehdä rahakkaan vientituotteensa nyt näkyväksi muodin kautta vai jatkaako se raakamateriaalin tuottajana - poissa lehtien sivuilta, poissa pahalta julkisuudelta?

Juttua muokattu 14.48: Aiemmin jutussa sanottiin, että "vain Gloria on pysynyt selvästi turkisten takana". Glorian ilmoituksen mukaan lehti käyttää turkiksia muotikuvissaan harkitusti.