"Madonna on tunnetumpi kuin Sibelius" - näin mokaat hyvän teemavuoden

Järjestä tapahtumat väärään aikaan, hoida ohjelmat ja juonnot vain suomeksi, unohda kyltitykset ja joutava asiakkaiden informointi tai markkinointi. Vielä kuin muistat järjestää vain suljettuja asiantuntijaseminaareja ja pitää lippuhinnat korkealla, ei tarvitse turisteja turhaan odotella.

Kotimaa
Sibelius-juhlavuoden logo seinällä
Timo Leponiemi / Yle

Matkailukonsultti Kari Halonen on vastannut muun muassa Helsingin kaupungin matkailumarkkinoinnista ja järjestänyt Shanghai Expo maailmannäyttelyä. Hänellä on paljon sanottavaa teemavuosien matkailunäkökulmista. Esimerkiksi Hämeenlinnassa valmistaudutaan Sibeliuksen syntymäkaupunkina säveltäjämestarin 150-vuotisjuhlintaan vuonna 2015. Kari Halosen mukaan suunnittelussa ollaan hyvässä aikataulussa liikkeellä, mutta:

– Pitäisi ottaa huomioon, että vuonna 2014 pitäisi jo kertoa sisällöistä, joihin matkailijat pääsevät osallistumaan. Pitäisi ottaa huomioon etenkin ulkomaiset ja kotimaiset matkatoimistot, matkanjärjestäjät ja tilausliikennebussiyhtiöt, kun he alkavat suunnitella omaa tuotantoaan. Nyt on hyvä aika alkaa sitä lyödä kasaan.

Halonen vinkkaa, että juhlinnan pitää näkyä paikallisesti myös katukuvassa.

– Suosittelen, että tapahtumat ovat sellaisia, joita paikalliset ja varsinkin vieraat pääsevät kokemaan konkreettisesti katunäkymässä. Ei pelkästään sisätiloissa, tai ainakin olisi vapaa pääsy tai lippujen kautta, eli ei vain suljettuja seminaareja asiantuntijoille.

– Saavutettavuuden ja informaation jakamisen osalta ei riitä, että miten vieraat huomioidaan kaupungin keskustassa, vaan kokemus alkaa jo internetissä, ja saavuttaessa alueelle. Tarvitaan kyltitykset, kevyen liikenteen opasteet ja ohjelmat myös muilla kielillä, näin rakennetaan omaa asiakaspolkua, Halonen muistuttaa.

Matkailuyritykset mukaan suunnitteluun

Kari Halosen mielestä matkailuyritykset pitäisi ottaa mukaan teemavuoden suunnitteluun hyvissä ajoin.

– Toivoisin, että keskusteluun otettaisiin mukaan matkailuyritykset, jotta he voisivat hyödyntää tapahtumien aikatauluja ja sisältöjä omassa tuotepaketeissaan, tuoda niitä esiin omille asiakkailleen ja tehdä markkinointia tukeutuen tapahtumarakenteeseen.

Madonna on tunnetumpi kuin Sibelius, eli jos täällä olisi Madonnan teemavuosi, niin varmasti saataisiin enemmän matkailijoita.

Kari Halonen

Hyväkin teemavuosi tai tapahtuma on helppo mokata, myöntää Halonen.

– Olen itsekin ollut näkemässä, että tapahtuma sijoitetaan väärään ajankohtaan. Hyvin usein puhutaan, että "tämä on matkailullinen tapahtuma", mutta matkailijoita ei millään tavalla informoida tai opasteta. Juonnot ovat vain suomeksi, vaikka puhutaan, että tapahtuma on kansainvälinen. Nämä pitää ottaa tapahtumatuotannossa huomioon.

Sibelius on kuuluisa ja merkittävä säveltäjä, mutta mitään matkailun megavuotta 2015 Hämeenlinnassa Halonen ei silti pidä todennäköisenä.

– Sibelius varmaan puhuttelee tiettyä henkilöryhmää, jotka tunnistavat Sibeliuksen ja ovat kiinnostuneita hänen musiikistaan ja elämästään. Enemmän näkisin teemavuoden merkityksen täällä kotimaassa ja sitten herättää yleisemmin kiinnostusta ulkomailla median kautta.

– Madonna on tunnetumpi kuin Sibelius, eli jos täällä olisi Madonnan teemavuosi, niin varmasti saataisiin enemmän matkailijoita, hän virnistää.

Matkailumarkkinointi väärin kohdennettu

Halosella riittää sanottavaa hämäläisestä matkailumarkkinoinnista enemmänkin. 2000-luvun alussa tehty päätös keskittää markkinointi kotimaahan oli selvästi väärä ratkaisu, hän ripittää.

Kanta-Hämeessä esimerkiksi yöpymiset ovat vähentyneet enemmän kuin muualla Suomessa. Markkinointia tulisi tehdä kohdennetusti myös ulkomaille kuten Venäjälle, Saksaan ja Aasiaan. Kari Halonen suositteleekin nyt matkailumarkkinoinnin painopisteen tarkistamista.

– Tällä hetkellä Kanta-Hämeen matkailu laahaa muuhun Suomeen verrattuna. Kasvu tulee nyt kansainvälisiltä markkinoilta eli Hämeenlinna ei ole pitkään aikaan ollut edes näillä lähimarkkinoilla esillä. Hämeenlinna voisi siinä terästää toimintaansa, resursseja on, sanoo Halonen.