1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Suomen hiljaisin lentoasema – henkilökuntaa usein enemmän kuin matkustajia

Varkauden lentokentällä vierailee vuorokauden aikana kaksi reittikonetta. Hyvänä päivänä aamukoneeseen nousee yhdeksän matkustajaa, joita kentällä palvelee seitsemän työntekijää. Lentoasemalle laskeutuu myös charter-koneita. Vuodessa niin käy viitisen kertaa.

Varkauden lentoasema on pienehkö lentokenttä, joka sijaitsee Joroisten kunnassa. Kuva: Finavia

Viime vuonna Varkauden lentokentällä vieraili keskimäärin parisenkymmentä matkustajaa päivässä. Lentotoimintaa on tosin vain arkisin. Kaksi kertaa päivässä työntekijät ilmestyvät avaamaan hetkeksi kentän.

- Kesällä hyvissä oloissa ulkona on kaksi työntekijää, jotka ottavat koneet vastaan ja myös purkavat matkatavarat. Turvatarkastuksessa on oltava vähintään yksi mies ja yksi nainen. Tornissa on yksi lennonvarmistaja. Kaikkiaan minimi on kuusi. Talvella tarvitaan yksi lisää kiitotietä harjaamaan, sanoo Varkauden lentoaseman päällikkö Jussi Laine.

Työntekijät ovat huippukoulutettuja moniosaajia. Joka vuorossa on oltava henkilöitä, jotka osaavat käyttää sammutusautoa ja pelastaa ihmishenkiä. Edes tavallinen palomies ei tähän kelpaisi. Koneen siipiäkin pitää osata talvella pestä ja kiitotien liukkautta mitata.

- Vaikka se on marginaalinen kenttä, niin samat vaatimukset pitää olla. Emme me saa mitään Varkaus-alennusta. Jos ei ole minimimiehitystä, niin kenttä ei voi olla auki. Sairaustapauksissa ei voi aamulla huutaa, että tuletteko kääntämään konetta, Laine sanoo.

Tämän vuoksi Varkauden kentällä pyritään aina pitämään pientä ylikapasiteettia. Asemaa ei olekaan vielä koskaan jouduttu pitämään kiinni, mutta lähellä se on usein ollut.

Sekaan sopii matkalla Savonlinnaan

Varkauden reittilennot ovat kolmiolentoja. Flyben operoima aamukone saapuu Helsingistä seitsemän aikoihin ja jatkaa Savonlinnaan. Sieltä matka jatkuu takaisin Helsinkiin. Flybe ei anna matkustajatietoja, mutta lennolla käytettäviin 48- tai vastaavasti 68-paikkaisiin ATR-koneisiin on yleensä mahtunut hyvin kyytiin.

- Sanoisin, että keskimäärin lähtee yhdeksän matkustajaa arkena, sanoo konetta usein käyttävä Varkauden kaupunginjohtaja Hannu Tsupari.  

Sairaustapauksissa ei voi aamulla huutaa, että tuletteko kääntämään konetta.

Jussi Laine, lentoaseman päällikkö

Varkauden johto käyttää Helsingin matkoillaan lentokonetta. Tsuparin havaintojen mukaan aamukone on välillä myöhässä, ja siitä seuraa vaikeuksia jatkolentoja ajatellen. Liikemiehet siirtyvätkin yhä enemmän lentämään Kuopiosta.

Varkauden matkustajamäärät vähenivät viime vuonna lähes neljänneksen vuoden 2011 luvuista. Tänä vuonna näyttää yhä synkemmältä. Matkustajamäärät ovat taas vähentymässä kymmenisen prosenttia. Vielä vuosituhannen vaihteessa Varkaudessa nähtiin 30 000 matkustajaa vuodessa. Nyt niitä on kuusi tuhatta.

Varkautelaisten into lopahti – kentän loppu lähellä?

Liikenne- ja viestintäministeriö arvioi parhaillaan Suomen lentoasemaverkoston tarpeellisuutta. LVM ei ole toistaiseksi Varkautta lakkauttamassa, mutta loppu saattaa tulla varkautelaisten omasta halusta.

Kahden vuoden jatkosopimus kaupungin tuesta lentokentälle on tulossa kaupunginvaltuuston päätettäväksi joulukuun puolivälissä. Ilman varkautelaisten rahoitusta lennot loppuvat vuoden vaihteessa, vaikka valtio lupaakin hoitaa oman miljoonansa kentän pyörittämiseksi.

- Näillä vuoroilla ei tyydytä, jos tarvittava julkinen tuki on jo lähes kolme miljoonaa, kaupunginjohtaja Tsupari toteaa.

Liikenne- ja viestintäministeriöstä todetaan, että on koko valtakunnan etu, että Helsinki-Vantaan kenttä pysyy kilpailukykyisenä. Suomen muu lentoasemaverkosto syö kuitenkin 25 miljoonaa euroa Helsinki-Vantaan tuloksesta pois.

Lisäksi monilla kentillä matkustajamäärät ovat pudonneet jo niin alas, että lentoyhtiöitä ei tuesta huolimatta kiinnosta niille enää lentää. Flybe ilmoittaa optimistisesti, että lippuja Varkauden lennoille voi ostaa elokuun loppuun.