Ratkeavatko keskussairaalan parkkiongelmat viimein?

Keskussairaalan taakse lentokentän viereen noussee parkkitalo. Radan ja valtatien väliin taas tulee todennäköisesti parkkipaikkakenttä, jonka paikalle voi nousta myöhemmin parkkitalo.

Kuva: Yle

Satakunnan keskussairaalan parkkipaikkaongelmat saattavat viimein ratketa. Sairaanhoitopiirin huollon johtaja Tapio Kallio kertoo, että neuvotteluissa Porin kaupungin kanssa on nyt edetty pitkälle.

Suunnitelma on tällä hetkellä se, että keskussairaalan taakse lentokentän viereen tulee uusi nelikerroksinen parkkitalo, jonka yksi kerros tulisi maan alle.

Valtatien ja rautatien välille aiemmin suunniteltua parkkitaloa ei hylätä ajatuksena kokonaan, mutta sairaanhoitopiirille riittää pelkkä ulkoilmaparkkialue radan ja valtatien välille. Kaupunki voisi rakentaa paikalle myöhemmin uuden parkkitalon, jos lähistölle päätetään sijoittaa esimerkiksi parkkitilaa tarvitseva korkeakoulukampus.

– Alustavasti on keskusteltu apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannuksen kanssa siitä, että jos Pori saisi vuokrattua rautatien ja valtatien välisen alueen ensi kesään mennessä, voisimme vuokrata alueen edelleen itsellemme. Silloin voisimme alkaa ensi syksynä rakentaa uutta parkkitaloa lentokentän taakse. Tämä toki edellyttää kaupungin lupia ja kaavapäätöksiä. Keskustelujen perusteella olen todella toiveikas siitä, että 2015 meillä olisi pysäköintitalo valmiina, huollon johtaja Tapio Kallio sairaanhoitopiiristä sanoo.

Satoja uusia parkkipaikkoja

Huollon johtaja Kallion mukaan rautatien ja valtatien välisen alueen vuokraamisesta on saatu vastaus Liikennevirastosta, joka tällä hetkellä omistaa alueen.

Keskustelujen perusteella olen todella toiveikas siitä, että 2015 meillä olisi pysäköintitalo valmiina

Huollon johtaja Tapio Kallio

Keskussairaalalla on pitkään ollut vaikea parkkipaikkaongelma Porissa. Ongelma on pahenemassa lähivuosina, kun alueelle tulee lisää toimintaa, kuten psykiatrista hoitoa Harjavallasta. Henkilökuntamäärä kasvaa lähivuosina sadoilla, minkä lisäksi asiakasmäärä on kasvamassa. Parkkitaloon suunnitellaan 700–800 lisäparkkipaikkaa.

– Radan ja valtatien välille tuleva maantasapysäköinti on meille välttämätön sen aikaa, kun parkkitaloa rakennetaan. Me emme tarvitse tuolle alueelle välttämättä parkkitaloa, mutta Porin kaupungilla saattaa olla matkakeskus- ja kampusratkaisujen jälkeen tarvetta miettiä parkkitalon rakentamista. Tämä on kuitenkin täysin kaupungin päätettävä asia, Kallio sanoo.