KymiRingin ympäristövaikutukset laitetaan syyniin

Yva-menettely suunnitteilla olevan moottoriurheilukeskuksen ympärillä on alkanut. Työ kestää noin vuoden. Sen jälkeen hankkeelle voidaan anoa ympäristölupaa. Selvityksen tekijä ennakoi melun olevan merkittävin ympäristöön vaikuttava asia.

Kotimaa
Asemapiirustus Iitin moottoriradasta
Arkkitehtuuriosakeyhtiö Sankari

Iittiin vireillä oleva moottoriurheilu- ja ajokoulutuskeskus Kymi Ring ottaa askeleita kohti toteutumistaan. Matkassa on vielä monta mutkaa, ennen kuin pakokaasu toden teolla radalta pöllähtelee. Ympäristövaikutusten arviointi kuuluu ensimmäisiin askeleisiin.

Niin kutsuttu YVA-menettely on saatu käyntiin. Kolmivaiheinen projekti alkoi suunnitelmalla, jossa on merkitty tarkasti selvityksen eri vaiheet. Noin vuoden kuluttua arvioinnin tuotteena valmistuu raportti, joka auttaa viranomaisia, käytännössä ELY-keskusta tekemään päätöksen ympäristöluvasta.

- Tämän YVA-menettely tekee poikkeukselliseksi se, että Suomessa ei ole aiemmin tehty ympäristövaikutusten arviointia moottoriurheilukeskukselle, kertoo selvitystä tekevä ympäristöasiantuntija Juha Korhonen Sito Oy:stä.

Melu mietityttää

Kymi Ring on suunniteltu alueelle, jota leimaavat soraharjut. Alueella on jo ihmisen kädenjäkiä, kun alueelta on otettu soraa vuosikausia. Pohjavesialueita ei aivan välittömässä läheisyydessä ole, mutta sen verran liki kuitenkin, että ne joudutaan ottamaan huomioon. Autoista ja muista menopeleistä kun voi päästä maastoon vaikkapa öljyä.

Jo ympäristöselvityksen alkuvaiheessa on selvää, että moottoriurheilusta syntyvä melu on tärkein tekijä, joka pitää ottaa suunnittelussa huomioon.

- Lähin asuintalo on noin kilometrin päässä paikasta, johon rataa on suunniteltu. Välissä on soraharju, joka toimii meluvallina. On selvää, että tehokkaista ajoneuvoista tulee meteliä ja joudumme miettimään, millaisin melumuurein sen kantautuminen ympäristöön estetään, Korhonen sanoo.

Vain raha puuttuu

Kymi Ringin taustayhtiö etsii kuumeisesti rahoitusta keskuksen rakentamiselle. Neuvotteluita käydään muun muassa valtion liikuntaneuvoston sekä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Ratkaisuja odotetaan lähiviikkoina. Raha tuntuukin olevan hankkeen ainoa kysymysmerkki tällä hetkellä.

- Ympäristöasioiden näkökulmasta en näe mitään syytä, miksi hanketta ei voisi toteuttaa, summaa ympäristövaikutusten arviointia laativa Juha Korhonen Sito Oy:stä