Koulurakentaminen vapauttaa oppilaan pulpetista

Nykyajan koulu ei lähde siitä ajatuksesta, että oppilas istua nakottaa pulpetissaan tunnista toiseen. Yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä painottava opetus ei mahdu yhden luokkahuoneen seinien sisään. Koulussa tarvitaan pienten ja isojen ryhmien kohtaamistiloja sekä paikkoja myös yksilöopetukselle.

Kotimaa
Kuvassa nuoria istuskelee sohvilla kirjojen ja läppärien kanssa, yksi nuori makaa lattialla
Petra Haavisto / Yle Keski-Pohjanmaa

Kokkolan Torkinmäen koulun rehtori Hanna Pernu on innoissaan tämänhetkisestä tehtävästä. Hän on mukana suunnittelemassa, millaista opetusta lähivuosina valmistuvassa uudessa koulurakennuksessa annetaan. Kun opetukselliset linjat on päätetty, koulurakennus luonnostellaan tukemaan näitä tavoitteita.

Kantavana teemana koko rakennuksessa on yhteisöllisyys.

– Rakennuksen on tarkoitus tukea yhteistyötä kaikin tavoin. Siellä on avattavia seiniä, joten luokkatiloja voidaan yhdistää isommaksi tilaksi. On pieniä luokkasoluja ja isompia auloja, joissa eri luokkien oppilaat voivat työskennellä yhdessä. Eri-ikäiset oppilaat tekevät yhteistyötä ja eri luokkien opettajat työskentelevät yhdessä, maalaa Hanna Pernu.

Tavoitteena on iso kouluyhteisö, joka on jakautunut ikäryhmittäin pienempiin soluihin. Pieni solu olisi turvallinen lähiyhteisö, joka kuitenkin olisi osa isompaa kokonaisuutta. Rajat luokka-asteiden välillä murrettaisiin siten, että esikoululaiset opiskelisivat lähellä ykkös- ja kakkosluokkalaisia.

Rakennuksen on tarkoitus tukea yhteistyötä kaikin tavoin. Siellä on avattavia seiniä, joten luokkatiloja voidaan yhdistää isommaksi tilaksi.

rehtori Hanna Pernu

– Jatkossa päiväkoti ja koulu eivät ole erillisiä asioita, vaan yhteisö voisi kasvattaa lasta yhdessä, perustelee rehtori.

Isokylässä raivataan tonttia

Torkinmäen koulu valmistuu muutaman vuoden päästä. Sitä ennen ehtii valmiiksi Isokylän monitoimitalo. Isokylän koulun tontilla ovat raivaustyöt jo alkaneet ja kadulta on rakennettu sinne liittymä.

Uudet tuulet puhaltavat myös Isokylässä, kunhan uudisrakennus valmistuu. Sielläkin lapset opiskelevat soluissa. Rehtori Timo Hautala nimittää niitä nopiksi.

– Koulussa on yhdeksän noppaa eri-ikäisille lapsille. Noppa on kuin pieni yhteiskunta. Mietimme täällä kovasti, miten sellainen yhteisö huomioi erilaiset oppijat, ja kuinka paljon aikuisia siellä on ympärillä, listaa Hautala.

Nyt meille tulee monitoimitalo, jossa on avonaiset tilat ja mahdollisuus olla yhteistyössä. Se tarjoaa aivan uudenlaista mallia siitä, mitä oppiminen voisi olla.

rehtori Timo Hautala

Perinteinen koulu pitkine käytävineen on mennyttä aikaa.

– Nyt meille tulee monitoimitalo, jossa on avonaiset tilat ja mahdollisuus olla yhteistyössä. Se tarjoaa aivan uudenlaista mallia siitä, mitä oppiminen voisi olla, selventää Hautala.

Isokylän koulun rehtori visioi yhteistyötä koulun seinien sisältä koteihin päin. Hän toivoo, että jatkossa luokilla olisi omat kummipappansa tai -tätinsä. Näin esimerkiksi isovanhemmat voisivat olla mukana lastenkoulupäivässä. Liikuntatunnilla luistimia sitova ikäihminen saisi samalla mielekkyyttä päiväänsä, kun voisi olla lapsille avuksi ja turvaksi.