Yrittäjät vuokraavat auton mieluummin kuin ostavat

Tiukka taloudellinen tilanne ei näy leasing-palveluita tarjoavissa yrityksissä, vaan leasing-autojen kysyntä ja menekki on kasvanut niin Meri-Lapissa kuin koko Suomessa. Yksi merkittävä tekijä on pk-yritysten halu investoida tiukassa oleva raha pelkästään ydinliiketoimintaan.

Kotimaa
Henkilöauto autoliikkeessä.
Matti Sunnari / Yle

Auto on maailman huonoin sijoitus. Tunnettu tosiasia on, että kun rahat autokaupan tiskiin kilahtaa ja auto liikkeen pihasta ulos vilahtaa, on sijoituksen arvo laskenut välittömästi useita prosentteja. Ja luvassa ei ole arvonnousua, vaan vain pakollisia kulueriä. Tiukat taloudelliset ajat ovatkin ajaneet etenkin pienet ja keskisuuret yritykset miettimään tarkasti, mihin rahat sijoitetaan. Huonoja sijoituksia ei haluta tehdä, vaan autot hankitaan leasing-sopimuksilla.

ALD Automotiven myynti- ja markkinointijohtaja Kari Kauppinen näkee kaksi selkeää syytä pk-yritysten innokkuudelle hankkia autot pitkäaikaisvuokralla.

- Ensimmäinen syy on, että pankkien rahoitusehdot on tiukentuneet aika paljon viime aikoina. Silloin on luontevaa, että yritykset käyttävät sen rahan yrityksen omaan toimintaan. Autot nähdään huonoina sijoituksina ja yritykset ovat siirtyneet pitkäaikaiseen vuokraukseen kuten huoltoleasingiin. Toinen selkeästi vaikuttanut tekijä on kilometrikorvaukset. Niissä tapauksissa, missä työntekijät ajavat paljon työajoa, on yritys velvoittanut ottamaan työsuhdeautot, koska ne tulevat yrityksille taloudellisesti järkevämmäksi, analysoi Kauppinen.

Wetterin Kemin toimipisteen myyntipäällikkö Ari-Pekka Heikonen vahvistaa, että leasing-palveluiden kysyntä on lisääntynyt Meri-Lapissakin.

- Yritysleasing on oikeastaan nousussa. Pitkän ajan jälkeen taas kysytään enemmän ja myös menee enemmän, toteaa Heikonen.

Ympäristöarvot yrityksille itsestäänselvyys

Vielä muutama vuosi sitten vihreillä ympäristöarvoilla pääsi julkisuuteen ja yritykset brändäsivät itseään muun muassa taloudellisilla autoilla ja pienillä hiilidioksidipäästöillä. Tänään on toisin. Ympäristöarvot ovat lähes itsestäänselvyyksiä ja julkisuuteen pääsee kerskakulutuksella ja isoilla hiilidioksidipäästöillä – tosin negatiivisessa mielessä.

- En sanoisi, että enää brändätään tai korostetaan niitä vihreitä arvoja. Nykyään se on oikeastaan niin itsestäänselvyys, että otetaan kantaa yrityksen autopolitiikalla, että mitkä hyväksytään yrityksen hiilidioksidipäästöiksi, toteaa ALD Automotiven myynti- ja markkinointijohtaja Kauppinen.

It-huuman aikaiset Ferrarit ja Lamborginit loistavat tänä päivänä poissaolollaan. Syy tähän on usein arkisempi kuin pelkkä maltillinen julkisuuskuva, joka halutaan ulospäin antaa.

- Työsuhdeautoista saa aina välillä lukea, että ne ovat ökyautoja. Esimerkiksi meiltä rekisteröidyt autot kolmelta viimeiseltä vuodelta ovat olleet kokonaismarkkinoita pienemmillä keskipäästöillä. Voidaan sanoa, että työsuhdeautot ovat pienipäästöisempiä kuin muuten Suomessa myydyt autot. Tämä ei johdu brändäämisestä, vaan siitä itsestäänselvyydestä, että pienipäästöisempien autojen kustannukset ovat pienemmät kuin isopäästöisten autojen, päättää Kauppinen.

Aleksi Pohjola / Yle Perämeri

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus