Mainonta jatkaa laskuaan

Mainonta on vähentynyt tänä vuonna selvästi. Eniten laskua on kertynyt kaupunki- ja noutolehdissä.

talous

Mainonta on vähentynyt lokakuussa selvästi viime vuoden lukemista. TNS Gallupin lokakuun lukujen (siirryt toiseen palveluun) mukaan mainonta putosi 3,9 prosenttia viime vuoden lokakuusta. Luvuista on laskettu pois vuoden 2012 vaalien vaikutus.

Merkkimainonta laski lokakuussa hieman yli yhdeksän prosenttia ja luokiteltu mainonta noin 13 prosenttia. Kaupan alan mainonta väheni 4,6 prosenttia.

Lokakuussa eniten väheni mainonta kaupunki- ja noutolehdissä, 26,2 prosenttia. Tammikuun alusta laskua on kertynyt kumulatiivisesti 16,7 prosenttia. Varsinaisten sanomalehtien vastaavat luvut ovat 18,1 ja 16,4.

Nousussa ovat olleet elokuvamainonta, 8,7 prosenttia ja kumulatiivisesti 30,5 prosenttia. Mainonta verkkomedioissa taas on kasvanut viime vuoden lokakuun lukemista 5,6 prosenttia.

Alakohtaisesti vähittäiskaupan mainonta väheni 4,6 prosenttia ja elintarvikemainonta 8,9. Avoimista työpaikoista ilmoittelu väheni 24,6 prosenttia.

Moottoriajoneuvojen mainonta sen sijaan kasvoi 1,6 prosenttia lokakuussa, vaikkakin tammikuun alusta laskua on kertynyt 7,8 prosenttia.