Aukusta ja muut pumpulienkelit saivat arvoisensa roolin

Elipä Hämeessä kerran nuori maalaistyttö Aukusta, joka ehkä oli hivenen muita uteliaampi, rohkeampi ja sosiaalisempi. Pumpulienkelit kertovat tarinoitaan Forssan museon uudessa perusnäyttelyssä.

kulttuuri
Tekstiilitehtaan työläisnaisia vanhassa mustavalkokuvassa
Ville Välimäki / Yle

Aukusta sai tarpeekseen mustista savupirteistä, repaleisista hameistaan, ahdasmielisistä kyläläisistä ja lähti tehtaaseen töihin.

Näin jatkui yhden pumpulienkelin eli tekstiilitehtaassa työskennelleen naisen elämäntarina, jonka voi kuvitella kiertyvän Forssan museon uuteen Kirjavan Kankaan Kaupunki -näyttelyyn.

Tutkija Kristiina Huttunen sanoo, ettei pumpulienkeleiden roolin korostamista uudessa perusnäyttelyssä edes tarvinnut miettiä.

– Pumpulienkeleiden rooli oli kyllä alusta asti tärkeä. Me halusimme korostaa naisten ja lasten tarinaa, koska heistä ei välttämättä historiankirjojen lehdillä puhuta. Valinta oli hirveän selkeä. Mitään ei oikeastaan sen takia jouduttu jättämään pois, koska se oli yksi perusjuttu, kun lähdettiin tätä näyttelyä tekemään, Huttunen arvioi.

"Historia on yhteinen asia"

Aukustan tehdasympäristöstä tarina jatkuu kirkuvan punaiseen Forssaan, ja sieltä edelleen sodanajan kaupunkiin, kunnes muut värit alkavat loistaa 1950-luvulla. Tuolloin hyvinvointi lisäsi forssalaisten kutomien kankaiden myyntiä.

Museoväki on kerännyt elävät tarinat talteen samalla, kun museon perusnäyttelyä on rakennettu.

– Historiahan on yhteinen asia. Tämä koko museon perusnäyttely perustuu sille, että ihmiset ovat tuoneet omia esineitään esille ja säilytykseen sillä ajatuksella, että niiden tarina ja heidän oma tarinansa välittyvät tulevaisuuteen, museonjohtaja Kati Kivimäki sanoo.

Museon näyttely päättyy valoisaan 1970-lukuun.

Uusi museo levittää tietoaan nykypäivän oppien mukaan Facebookissa ja Twitterissä.