90-luvun suosikkilelu Tamagotchi tekee paluun

Japanilainen leluvalmistaja Bandai julkaisi ensimmäisen virtuaalilemmikki Tamagotchin 17 vuotta sitten ja on myynyt niitä lähes 80 miljoonaa kappaletta.

Ulkomaat

Suomessakin suurta suosiota 90-luvulla nauttinut virtuaalilemmikki Tamagotchi tekee paluun. Japanilainen leluvalmistaja Bandai on ilmoittanut tuovansa maailman markkinoille uudistetut Tamagotchi-tuotteet ensi vuoden aikana.

Yhtiö painottaa, ettei kyseessä ole vanha Tamagotchi, vaan nykyaikaistettu versio. Luvassa on muun muassa internetissä julkaistava animaatiosarja sekä sovelluksia älylaitteille. Sovellusta on jo koemyyty Pohjois-Amerikassa, jossa se on helmikuisen julkistamisen jälkeen ladattu Bandain mukaan yli 2,7 miljoonaa kertaa.

Bandai julkaisi ensimmäisen Tamagotchin 17 vuotta sitten ja kertoo myyneensä niitä maailmanlaajuisesti yli 79 miljoonaa kappaletta.

Tamagotcheja Suomeen 90-luvulla tuoneen Agerexin toimitusjohtaja Eija Hirvikallio arvioi vuonna -97 Yleisradion haastattelussa, että japanilaisen virtuaalilemmikin elinkaaren pituutta on vaikea arvioida.

- Arvioimme elinkaaren olevan tyypillistä leluvillitystä laajempi. Ei ole mahdotonta, että villitys olisi korkealla tasolla vielä ensi kesänäkin (-98), Hirvikallio arveli 16 vuotta sitten.

Tamagotchi on virtuaalilemmikki, jota kasvatetaan ja hoidetaan muun muassa "ruokkimalla". Ilman hoitoa jäänyt Tamagotchi kuolee. Tamagotchin antamaa huolenpidon mallia kritisoitiin 90-luvulla, sillä virtuaalilemmikin saa herätettyä henkiin pelkällä napinpainalluksella.