Hyppää sisältöön

Yritykset käyttävät ahkerasti sosiaalista mediaa

Useimmiten yritykset käyttävät sosiaalista mediaa imagonsa kehittämiseen tai tuotteiden markkinointiin.

Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomalaisista yrityksistä 38 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen Tietotekniikan käyttö yrityksissä 2013 (siirryt toiseen palveluun) -tutkimuksesta.

Suosituimpia sosiaalisen median palveluista ovat yhteisöpalvelut (esim. Facebook ja LinkedIn), joita käyttää 34 prosenttia yrityksistä. Multimedian jakamiseen tarkoitettuja palveluja (esim. YouTube ja Flickr) käyttää 14 prosenttia ja blogeja tai mikroblogeja (esim. Twitter) 8 prosenttia yrityksistä. Wiki-pohjaisia tiedon jakamiseen tarkoitettuja palveluja käyttää 6 prosenttia yrityksistä.

Markkinointia ja asiakasvuorovaikutusta

Useimmiten yritykset käyttävät sosiaalista mediaa imagonsa kehittämiseen tai tuotteiden markkinointiin. Yli 80 prosenttia sosiaalista mediaa hyödyntävistä yrityksistä käyttää sitä näihin tarkoituksiin.

Toinen yritysten suosima sosiaalisen median käyttötapa on asiakkaiden mielipiteiden, arviointien tai kysymysten vastaanotto. Sosiaalista mediaa käyttävistä yrityksistä 56 prosenttia hyödyntää sitä asiakaskontakteissa

Lisäksi yritykset käyttävät sosiaalista mediaa rekrytointiin, yhteistyöhön muiden organisaatioiden kanssa, kehittämiseen tai innovointiin sekä tiedon ja mielipiteiden jakamiseen yrityksen sisällä.

Sosiaalista mediaa käyttävistä yrityksistä kolmannes on tehnyt virallisen toimintalinjauksen sosiaalisen median käytöstä. Useimmiten ohjeet olivat käytössä vähittäiskaupan toimialalla, missä 47 prosenttia yrityksistä oli linjannut sosiaalisen median käyttöä.

Sosiaalisen median käyttö  yleisintä viestintäalalla

Toimialoista informaation ja viestinnän alalla käytetään useimmin sosiaalista mediaa. Alan yrityksistä 80 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa.

Vähiten sosiaalista media käyttävät rakentamisen sekä kuljetuksen ja varastoinnin toimialoilla toimivat yritykset. Niistä vain 21 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa.

Sosiaalisen media hyödyntäminen on yleisempää suurissa, yli 100 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Niistä 57 prosenttia käyttää sosiaalista media. Pienistä, 10–19 henkilöä työllistävistä yrityksistä 34 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa.

Tilastokeskus on kerännyt tiedot tutkimusta varten kyselytutkimuksella keväällä 2013. Tutkimus käsittelee vähintään kymmenen henkilöä työllistäviä yrityksiä.