1. yle.fi
  2. Uutiset

Kersantti Karoliina jättää pienet lapset isälle ja lähtee

Popedan kappaleesta tuttu Kersantti Karoliina nousee lavalle Hämeenlinnan teatterissa. Anna-Leena Härkösen esikoismusikaalin toivotaan paikkaavan teatteria vaivannutta yleisökatoa. Teatteri poistaa ohjelmistostaan kaksi syksyn kantaesitystä niiden huonon yleisömenestyksen vuoksi.

kulttuuri
Maastopukuun pukeutunut nainen tupakka suussa
Ville Välimäki / Yle

Eletään vuotta 1995. Suomi on kovaa kyytiä nousemassa laman syövereistä ja naiset hyväksytään asevelvollisiksi. Vuonna 1992 Popeda teki kappaleen Kersantti Karoliina, joka on nyt Anna-Leena Härkösen kynästä muuttunut musikaaliksi.

– En ole näyttämölle tehnyt oikeastaan suoraan mitään. Ravintoloihin olen tehnyt kabareetekstejä, missä on olllut korkeintaan kaksi näyttelijää.

Härkösen mielestä ison ihmismäärän liikuttelu näyttämöllä oli hankalaa.

– Saada siihen oikeasti draaman kaari, niin se oli vaikeata. Se helpotti, että se musiikki on yhtä tärkeä tai tärkeämpikin kuin se tarina.

"Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen"

Kersantti Karoliina (siirryt toiseen palveluun)-musikaalissa kuullaan tietenkin nimikkokappale, mutta vaikka uusista lauluista ja musiikista vastaa Karoliinankin säveltäjä Costello Hautamäki, mistään Popeda-musikaalista ei ole kyse.

Totta kai siinä käsitellään myös sukupuolirooleja, että mikä sopii naiselle ja mikä ei.

Anna-Leena Härkönen

Mika Sundqvistin sanoittamassa Popedan hitissä parisuhteen roolit vaihtuvat naisen siirtyessä armeijan leipiin, miehen täytyy pitää talous kunnossa ja pystyssä.

– Totta kai siinä käsitellään myös sukupuolirooleja, että mikä sopii naiselle ja mikä ei. Karoliina todella jättää pienet lapset isälle ja lähtee. Ajattelin, että sillä on vähän tällainen baby-blues, että se on burn outissa, ja haluaa jotain aivan muuta. Se niin kuin pakenee sinne armeijaan.

Teatteri kaipaa lisää katsojia

Heikko taloustilanne on näkynyt teatterien katsomoissa kautta maan. Hämeenlinnan Teatteri joutuu poistamaan ohjelmistostaan kaksi näytelmää joulun jälkeen yleisön puutteen vuoksi. Heikki Paavilaisen ohjaaman Kersantti Karoliinan odotetaankin tuovan yleisön takaisin teatteriin, sanoo teatterinjohtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo.

– Toki tietenkin aina toivotaan, kun lähdetään uutta juttua tekemään, että se löytäisi yleisönsä. Hämeenlinnassa on nyt hyvä tilanne; kuitenkin kaikesta yleisökadosta huolimatta asiat on hoidettu viisaasti, että on puskuria.

Ainakin ennakkolippujen myynti musikaaliin on lähtenyt hyvin käyntiin. Kantaesitys on Vanaja-salissa 13. helmikuuta 2014.

Lue seuraavaksi