1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Jollan puhelin myyntiin tänään – "Ei tule pärjäämään yksin"

Tänään ensimmäisen puhelimensa myyntiin tuova matkapuhelinyhtiö Jolla kaavailee myyvänsä satoja tuhansia puhelimia ensimmäisen vuoden aikana. Haasteena pienellä suomalaisyhtiöllä on nyt markkinointi. Yksin yhtiö ei tule pärjäämään.

Jollan ensimmäistä älypuhelinta esitellään Helsingissä.
Entisten nokialaisten perustama Jolla tuo tänään myyntiin ensimmäiset puhelimensa. Miltä ne näyttävä ja onko niistä haastajiksi? Ja millä tolalla on ylipäätään suomalainen kännykkäosaaminen ja mobiiliosaaminen? Aamu-tv:ssä suomalaisen mobiilialan tulevaisuudesta keskustelivat Jollan toimitusjohtaja Timo Pienimäki sekä tietoverkkoprofessori Jukka Manner Aalto-yliopistosta.

Keskiviikkona iltapäivällä Helsingin Narinkkatorilla tehdään historiaa, kun myyntiin tulee pitkään aikaan ensimmäinen suomalainen matkapuhelin, jonka merkki ei ole tuttu Nokia.

Matkapuhelinyhtiö Jollan lanseeraustapahtumassa ensimmäiset 450 puhelimen ennakkotilaajaa saavat pitkään odotetun puhelimen käteensä.

Nokian päätettyä viime viikolla lopullisesti puhelintensa myynnistä on Jolla tästä eteenpäin lähes yksinään kotimaisen puhelinsuunnittelun lipunkantaja.

Ja haaste on suuri.

– Tähän asti Jollan haaste on ollut kehitystyö, mutta nyt haaste on markkinoiden löytäminen myynnin aikaansaamiseksi. Se ei ole mitenkään helppo kenttä. Vastassa ovat isot pelurit Google, Apple ja Microsoft, mutta sinne on tulossa myös uusia pienempiä yrityksiä kuten Mozilla ja Ubuntu, analysoi Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö.

Pienen yhtiön tavoitteena on tänä vuonna myydä parikymmentätuhatta puhelinta. Vuoden aikana tavoite on noin parisataatuhatta puhelinta.

Aluksi markkina on Suomi, myöhemmin myös Eurooppa ja Kiina. Tavoitelluilla myyntimäärillä Jolla olisi vielä hyvin pieni peluri valtavilla markkinoilla.

Jollan toimitusjohtaja Tomi Pienimäki uskoo, että pienuudessa on kuitenkin voimaa.

– Kyllä haastajille aina löytyy tilaa kaikilta markkinoilta. Se on luonnonlaki, joka pätee kaikilla toimialoilla. Me olemme pieni yhtiö ja se tarkoittaa sitä, että meidän kulurakenne on erittäin kevyt. Se taas tarkoittaa sitä, että meidän ei tietenkään mihinkään mahdottoman suuriin volyymeihin tarvitse päästä, niin liiketoiminta on jo kannattavaa.

Tiivistä yhteistyötä

Yksinään uuden kännykkätulokkaan ei uskota raaoilla markkinoilla pärjäävän. Suuret matkapuhelinyhtiöt panostavat nykyään huimia summia markkinointiin, mikä usein näkyy suoraan myös puhelinten myynnissä. Aloittelevalla firmalla tällaisia rahoja ei ole takataskussa.

– Omat varat maailmanlaajuiseen markkinointibudjettiin eivät tule riittämään. Mutta yhteistyön kautta, esimerkiksi saamalla operaattoreita mukaan toimintaan, se voi onnistua, valottaa Etlan Ali-Yrkkö.

Yhteistyöhön on jo lähdetty. Esimerkiksi tänään julkaistavan ensimmäisen puhelimen suunnittelussa on ollut mukana tiiviisti puhelinoperaattori DNA. Omien sanojensa mukaan DNA on tuonut asiakasnäkökulmaa mukaan puhelimen tuotekehitykseen.

– Totta kai aina liiketoimintaan liittyy riskejä, mutta tässä tapauksessa olemme testanneet puhelinta ja todenneet, että se on hyvä. Uskomme, että sillä on suuri potentiaali niin Suomessa kuin ulkomaillakin, sanoo DNA:n puhelinliiketoimintojen johtaja Cedric Kamtsan.