Musiikkiluokalla alistuskonjunktiotkin opetellaan laulamalla

Kajaanin Keskuskoulun ensimmäiset musiikkiluokat aloittivat toimintansa jo 60-luvulla. Vuosikymmenten aikana musiikki on tuonut iloa, vauhdittanut opiskelua ja antanut lähkökohdan jopa muusikon työuralle.

ilmiöt
Kajaanin Keskuskoulun musiikkiluokat harjoittelevat laulaja Antti Matikaisen kanssa juhlakonsertin ohjelmistoa.
Kajaanin Keskuskoulun musiikkiluokat harjoittelevat laulaja Antti Matikaisen kanssa juhlakonsertin ohjelmistoa.Jarkko Remahl / Yle

– Yllättävän vahvoja tunnelmia tulee täällä koululla. Vaikka koulua on remontoitu, niin vanhat reitit luokkiin ja harjoitustiloihin muistuvat mieleen, tuumaa rumpali Kalle Torniainen.

Torniainen on saapunut yhdessä laulaja Antti Matikaisen kanssa juhlistamaan lapsuudenaikaisen opinahjonsa juhlahetkeä. Tänä talvena juhlitaan musiikkiluokkien 30-vuotista taivalta. Matikainen ja Torniainen ovat esimerkkejä siitä, kuinka osa on ponnistanut musiikkiluokilta saamansa kipinän kantamana muusikon työuralle.

– Aivan alussa minun instrumenttini oli rummut. Muistan ensimmäisen keikan koulun pihalla. Minun piti rumpalina laskea keikka käyntiin. Teinkin sen, iskin samoin tein rumpukapulat virvelin päälle ja pakenin paikalta, oikein juoksin, Matikainen muistelee nauraen.

Iskin samoin tein rumpukapulat virvelin päälle ja pakenin paikalta

Antti Matikainen

Rumpujen soitto jäi Matikaiselta siihen, mutta musisointi ei.

– Olin kerran koulun harjoitustilassa, kun Kalle ja muut pojat olivat bändivirityksellään soittamassa. Potkaisin ulos kävellessäni vahingossa tamburiinia ja Kalle huikkasi, että soitapa sitä ja laula taustoja. Siitä lähti minun laulajanurani.

Kalle Torniainen muistaa hänkin, että ensimmäiset esiintymiset jännittivät valtavasti. Mutta hän korostaa, että mahdollisuus esiintymiseen oli yksi äärimmäisen tärkeä oppi ja mahdollisuus, minkä musiikkiluokat tarjosivat.

– Täältä on saatu sellaista kannustusta ja mahdollisuuksia, joista syttynyt kipinä on kantanut työuralle saakka, Torniainen ynnää.

Muutoksen hinnalla musiikin pariin

Musiikkiluokkatoiminta käynnistyy kolmannelta luokka-asteelta ja tuolloin oppilaat Kajaanin Keskuskoulun musiikkiluokalle valikoituvat halukkaista hakijoista soveltuvuustestien kautta. Neljäsluokkalaiset Inka Hyrkäs ja Juho Partanen muistelevat omaa hakuprosessiaan.

Äiti kävi aikoinaan musiikkiluokan, nyt minä. Ja kivaa on ollut.

Juho Partanen

– Eka mä ajattelin, että en ikinä hae musiikkiluokalle. Sitten kuitenkin päätin kokeilla, mutta testit menivät ihan plörinäksi. Olin ihmeissäni, että pääsin, Inka Hyrkäs naurahtaa.

Juho Partanen on musiikkiluokkalainen jo toisessa polvessa.

– Äiti kävi aikoinaan musiikkiluokan, nyt minä. Ja kivaa on ollut.

Sekä Inka että Juho pohtivat tuttujen luokkatovereiden menettämistä musiikkiluokalle siirtyessään. Opettaja Paula Hänninen myöntää, että tämä on tuttua pohdintaa musiikkiluokkalaisten perheissä.

– Monet oppilaat siirtyvät tänne Kajaanin muista kouluista, usein pienemmistä yksiköistä. Keskuskouluun ja musiikkiluokalle siirtyminen on todella iso muutos. Mutta, jos nyt kysyttäisiin näiltä lapsilta, niin tuskin kukaan heistä vaihtaisi tätä pois, Hänninen arvelee.

- Ja kun kaikki lapset tulevat tänne musiikin vuoksi, niin siitä tuleva ilo yhdistää nopeasti, Hänninen jatkaa.

Kajaanin Keskuskoulun musiikkiluokan opettaja Paula Hänninen poseeraa yhdessä musiikkiluokkalaisten Juho Partasen ja Inka Hyrkäksen kanssa.
Kajaanin Keskuskoulun musiikkiluokan opettaja Paula Hänninen ja musiikkiluokkalaiset Inka Hyrkäs ja Juho Partanen.Jarkko Remahl / Yle

Opiskelua musiikin avulla

Musiikkiluokkien 30-vuotista taivalta juhlitaan Kajaanissa marraskuun viimeisenä keskiviikkona isolla juhlakonsertilla. Inka ja Juho ovat jo hiukan väsyneitä pitkään kestäneeseen harjoitteluun.

– Isoja konsertteja harjoitellaan kauan ja esimerkiksi näin konserttia edeltävällä viikolla ei ole normaalia koulua juuri ollenkaan, opettaja Paula Hänninen kertoo.

Musiikkiluokan arjessa marssitaan lopulta samassa tahdissa kuin tavallisella peruskoululuokalla.

Osa on aika vanhanaikaisia noista meidän kuorolauluista, niin ne ei ole niin mieleen. Mutta nuo uudemmat ja nopeatahtiset on kivoja.

Inka Hyrkäs

– Muita kouluaineita on saman verran kuin muillakin luokilla. Musiikkia on enemmän kuin muilla, neljä tuntia viikossa. Se rakentuu niin, että nuo neljä tuntia otetaan jostain taito- tai taideaineesta ja ympäristötiedosta pois. Painotus on erilainen eri vuosina, Hänninen kertoo.

Musiikki linkittyy itsenäisten tuntiensa ja konserttien lisäksi myös muuhun opiskeluun.

– Musiikkiluokan suola on se, että musiikin kautta lapset oppivat. Esimerkiksi meillä äidinkielen tunnilla alistuskonjunktiot opeteltiin laulamalla. Kun lapset ovat motivoituneita ja musikaalisia, niin laulun kautta he oppivat, Hänninen kuvailee.

Juho Partanen kertoo oppineensa juhlakonsertin ohjelmistoa opetellessa muun muassa englanninkieltä.

– Me laulamme muun muassa kappaleen Sleeping sun. Jotkut sanat olivat alkuun vaikeat lausua, mutta opettelun jälkeen nekin menevät aika hyvin, Juho tuumii.

Nightwish-yhtyeen tunnetuksi tekemä kappale on haastavuudestaan huolimatta myös Inka Hyrkäksen suosikki esityslistalta.

– Osa on aika vanhanaikaisia noista meidän kuorolauluista, niin ne ei ole niin mieleen. Mutta nuo uudemmat ja nopeatahtiset on kivoja, Inka paljastaa.

– Ennen musiikkiluokilla on laulettu paljon klassisempaa, perus kuoromusiikkia, mutta on elettävä ajassa. Nyt varsinkin isommat oppilaat vaativat kevyempää musiikkia. Toki pyrimme pitämään myös ripauksen klassista kuoromusiikkia leikissä mukana, Paula Hänninen kuvailee.