Entisen bussivalmistajan surutyö jatkuu – yrittäjä on ikuinen optimisti

Lahden Autokorista tunnettu yrittäjä Juhani Saario pitää sähköbussien valmistusta yhtenä mahdollisuutena hyödyntää lahtelaista bussinvalmistusosaamista jatkossa. Saario huomauttaa, että pelkällä voittojen tavoittelulla ei alalla Suomessa pärjää.

talous
Juhani Saario
Yle

Pitkän linjan yrittäjä Juhani Saario uskoo kulkuvälineteollisuuden kannattavuuteen jatkossakin Lahden seudulla.

Surutyö Lahden Autokorin syyskuisen konkurssin jäljiltä jatkuu, vaikka pahin on ohi. Saario on perustanut uuden yrityksen, jossa hän pystyy hyödyntämään monikymmenvuotista kokemustaan linja-autojen valmistuksesta.

Hän selvittää kulkuvälineteollisuuden toimintaedellytyksiä Lahden talousalueella kuntien omistamalle elinkeinoyhtiö Ladecille.

Perusbussien valmistus ei vetele

Bussivalmistuksen jatkumiseen Lahden seudulla Juhani Saario uskoo vakaasti. Esimerkiksi Autokorin toiminnan jatkumiselle sen jälkeen, kun nyt sovitut työt loppuvat ensi keväänä, hän ei näe esteitä.

Autokorin kanssa Saario ei ole tekemisissä, mutta hänen mukaansa Suomessa voidaan tehdä edelleen kannattavasti korkeasti varusteltuja linja-autoja.

- On mahdollista, että konkurssipesän jälkeen Lahdessa voidaan tehdä linja-autoja. Erityisen suuri mahdollisuus ovat sähköbussit. Kiinnostus niihin on monilla paikkakunnilla suurta. Lahdessakin Ruoti on kokeillut sähköbussia, muistuttaa Saario.

Bisnestä hinnalla millä hyvällä?  

Vaikka Juhani Saarion vetämä perheyritys, noin 60 vuotta sitten perustettu Lahden Autokori, meni konkurssiin paljolti ison kansainvälisen toimijan Scanian linjauksesta keskittää tuotantoa Puolaan, ei Saario ole bisneksen kansainvälistymisestä katkera.

Jos pelkästään voittojen maksimointia ajatellaan, Suomessa olisi hankala tehdä juuri yhtään mitään korkean kustannustason takia.

Juhani Saario

- Scania toimi kuten kansainväliset yritykset yleensäkin. Sille bussien valmistus Suomessa olisi riski. Suomessa olevat yritykset ovat kansainvälisesti katsoen pieniä ja se on haaste tuotteiden valmistuksessa. Murros on kova, mutta meillä on etuna vakaa yhteiskunta ja hyvä koulutustaso.

- Jos pelkästään voittojen maksimointia ajatellaan, täällä olisi hankala tehdä juuri yhtään mitään korkean kustannustason takia. Silti Suomessa tehdään paljon laadukkaita tuotteita, jatkaa Saario.

Ruusuja ja risuja päättäjille

Yritystoiminnan tulevaisuuden näkymiä lähivuosina Lahden talousalueella Saario pitää hyvinä. Työmarkkinajärjestöiltä ja yhteiskunnalta yrittäjä kaipaa kuitenkin joustoa.

Paikallisten poliitikkojen toiminta ei myöskään tyydytä, vaikka kuntatalouden ongelmat tunnustetaankin hyvin erilaisiksi yrityksiin nähden.

- Kunnat luovat edellytykset yritystoiminnalle tai sitten eivät luo. On ikävää, että poliitikot varsinkin Lahdessa ja Hollolassa kiistelevät ja tappelevat sen sijaan, että käyttäisivät energiansa puitteiden luomiseen. Ei sillä ole niinkään merkitystä, onko täällä yksi kaupunki tai kunta vai useampi, kunhan toiminnot saadaan järkeviksi.

Asiantuntijapalvelut yrittäjän näkökulmasta Lahdessa ovat jo kunnossa, kun muun muassa Ladecista ja Hämeen Ely-keskuksesta aloitteleva yrittäjä saa kaipaamaansa apua, Saario arvioi.

Hänen mielestään Lahden kaupungin ei pitäisi tehdä bisnestä tonttipolitiikalla.

- Sen sijaan, että tonttien neliöstä rahastettaisiin mahdollisimman paljon, Lahden tulisi myydä niitä edullisesti tänne tuloa harkitseville yrityksille. Tonttimaata pitäisi katsoa sen mukaan, kuinka paljon yritystyöllistää.

Ylen toimitukset eri puolilla Suomea ja radion ajankohtaisohjelmat käsittelevät aina torstaisin yhteistä teemaa. Yle Radio Suomen Ajantasan Torstaiseuran aiheena on yrittäminen 28.11. klo 14.30-15.00.