Aistiharha on hyödyksi sudenkorennolle, mutta turmioksi moottoripyöräilijälle

Oletko ollut liikenteessä tilanteessa, että näkökenttääsi on äkkiä ilmestynyt moottoripyöräilijä kuin tyhjästä? Tai sitten et ole nähnyt koko moottoripyöräilijää ennen kuin rysähtää? Kyseessä on motion camouflage -ilmiö.

liikenne
Mies katsoo tietokoneelta videota
Tiina Kokko / Yle

Moottoripyörä kuljettajineen on loppujen lopuksi melko pieni yhdistelmä liikenteessä autoon verrattuna. Myös moottoripyörän profiililinjat ovat autoa rikkonaisemmat.

Moottoripyörä ei myöskään tunnu lähestyvän samalla vauhdilla kuin auto, ja se myös sulautuu muuttumattomaan taustaan helposti. Jos moottoripyöräilijä näiden syiden myötä häviää autoilijan näkökentästä, puhutaan motion camouflage -ilmiöstä.

Kyseessä on tietynlainen aistiharha. Ihmisen silmän ja ajatuksen erikoinen yhteistyö vaikuttaa niin, että ihminen ei kiinnitä huomiota esineeseen, joka pysyy paikallaan taustaansa nähden.

– Termin suomennos voisi olla lähinnä liikehäivytys. Se tarkoittaa liikkuvan kohteen häviämistä näkökentästä, tarkentaa Heikki Välimäki.

Välimäki opiskelee liikennealaa Hämeen ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikössä. Keskiviikkona oppilaitoksessa järjestettiin liikenneturvallisuuden teemapäivä, jossa Välimäki esitteli liikehäivytysilmiötä.

Ilmiöstä omakohtaisia kokemuksia

Motion camouflage -ilmiö on tuttu myös Välimäelle itselleen,moottoripyöräilijä kun on.

Nuori, fiksunoloinen kaveri lähinnä vain totesi, että hän ei nähnyt.

Heikki Välimäki

– Viimeisin kokemus on parin vuoden takaa kolarista jossa olin. Vastaantuleva autoilija kääntyi eteen, kun olin tulossa etelää kohti moottoripyörällä. Nuori, fiksunoloinen kaveri lähinnä vain totesi, että hän ei nähnyt.

Moottoripyörän selkään Välimäki on uskaltautunut onnettomuuden jälkeen, mutta toivoo, että motion camouflage -ilmiöstä puhuttaisiin enemmän. Motoristien omissa piireissä ilmiö on toki tuttu. Myös koulutuksissa se on tullut esille, mutta Heikki Välimäki ei ole huomannut esimerkiksi Liikenneturvan tarttuneen asiaan.

Mutkittelu auttaa

Moottoripyöräilijä voi itse parantaa näkyvyyttään autoilijan silmissä.

Kaikkein yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu on se, että kun lähestyy risteysaluetta, pyrkii ajamaan hieman mutkitellen omalla kaistallaan.

Heikki Välimäki

– Kaikkein yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu on se, että kun lähestyy risteysaluetta, pyrkii ajamaan hieman mutkitellen omalla kaistallaan, jolloin kohde autoilijan näkökulmasta liikkuu taustaansa nähden sivusuunnassa. Se on helpoin tapa.

– Toinen ihan yksinkertainen ratkaisu olisi se, että pystyttäisiin kasvattamaan moottoripyörän valopatteriston pinta-alaa. Kirkkaus ei ole niinkään se pointti, vaan nimenomaan pinta-ala.

– Suuren veden takaa tulevissa matkapyörissä näkee tyypillisesti, että niissä on yksi iso valo alempana ja kaksi pienempää sivuilla, jolloin muodostuu kolmio. Se on huomattavasti havaittavampi kuin kirkaskaan yksittäinen valo.

Välimäki uskoo, että jos myös autoilijat tiedostavat ilmiön, silloin hekin ovat liikenteessä tarkkaavaisempia.

Saalistavan sudenkorennon taktiikka

Liikehäivytysilmiö on yllättäen tuttu myös luonnosta ja aseteollisuudesta.

Esimerkiksi sudenkorento osaa häivyttää itsensä sopivasti saaliseläimen näkökentästä. Saaliseläin ei osaa pelätä saalistajaa, joka ei näytä liikkuvan taustaansa nähden. Lopulta saalistaja pääsee yllättämään uhrinsa lähietäisyydeltä.

Myös ohjuksissa käytetään samaa tekniikkaa.

– Sillä pyritään vaikeuttamaan torjuntaa, Heikki Välimäki tietää.

Liikehäivytyksen lisäksi moottoripyörän ja auton kohtaamista saattaa vaikeuttaa looming-ilmiö. Vakionopeudella autoa kohti ajava moottoripyörä näyttää autoilijan silmissä olevan pitkään hyvin kaukana, vaikka lähestyykin koko ajan autoa.

Vasta hyvin lähellä autoilija tajuaa moottoripyörän olevan aivan vieressä. Yllätetty autoilija saattaa päätyä paniikinomaisiin ratkaisuihin.