Kevytjuomatkaan eivät säästy virvoitusjuomaveron korotukselta

Sokerillisten virvoitusjuomien ja mehujen verotus kiristyy ensi vuoden alusta. Yli 0,5 prosenttia sokeria sisältävien virvoitusjuomien vero nousee 22 senttiin litralta. Veronkorotuksen odotetaan siirtyvän kuluttajahintoihin.

Kotimaa
Limsapulloja.
Raila Paavola / Yle

Monien virvoitusjuomien ja mehujen kuluttajahinnat todennäköisesti nousevat ensi vuonna, kun virvoitusjuomien valmistevero nousee vuodenvaihteessa.

Juomavalmistajat kertovat korkeamman veron siirtyvän täysimääräisenä niiden hintoihin.Kuluttajahinnoista päättävät viime kädessä jälleenmyyjät, kuten päivittäistavarakaupat.

S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu odottaa veron siirtyvän kuluttajahintoihin sellaisenaan.

– Kuluttajahintojen muodostamiseen vaikuttavat kuitenkin muutkin asiat, kuten kilpailutilanne ja teollisuuden muut hinnanmuutokset, Alarotu muistuttaa.

Myös Ruokakeskosta kerrotaan, että lähtökohtana on viedä veronkorotuksesta johtuvat hinnankorotukset vähittäishintoihin.

Eduskunta hyväksyi virvoitusjuomaveron kiristyksen 27. marraskuuta.

"Harvat tuotteet säästyvät veronkorotukselta"

Virvoitusjuomavero porrastetaan kahteen tasoon. Sokeripitoisten virvoitusjuomien veroa korotetaan nykyisestä 11 sentistä 22 senttiin litralta. Sokerittomien virvoitusjuomien vero säilyy entisellään 11 sentissä litralta. Sokeripitoisuuden raja on 0,5 prosenttia, ja sokeriksi lasketaan myös hedelmien ja marjojen luontaiset sokerit.

Virvoitusjuomaveron korotus koskee limonadien lisäksi sataprosenttisia täysmehuja, mehujuomia, mehutiivisteitä, smoothieita sekä marjakeittoja.

Hartwallin yhteiskuntasuhteiden johtajan Pekka Lindroosin mukaan juomille määritelty sokeripitoisuuden raja on niin alhainen, että vain harvat tuotteet jäävät sen alapuolelle. Siksi esimerkiksi kevytjuomat eivät automaattisesti säästy korkeammalta verotukselta.

– Meillä osassa light-limuistakin nousee vero. Esimerkiksi hedelmässä oleva luontainen hedelmäsokeri nostaa sokeripitoisuuden rajan yli, Lindroos kertoo.

Litrapohjainen vero vaikuttaa suhteessa enemmän edullisiin tuotteisiin kuin kalliisiin.

– Puolen litran tuotteisiin tulee pienempi korotus, mutta ne ovat valmiiksi litrahinnaltaan hieman arvokkaampia, koska niitä säilytetään kaupassa kylmänä toisin kuin suuria pulloja, toteaa Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen.

Saako kevytlimua kohta sokerillista halvemmalla?

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tekemän selvityksen mukaan vuoden 2011 alusta käyttöön otettu makeisvero näytti siirtyneen makeisten ja jäätelöiden kuluttajahintoihin lähes täysimääräisenä pienen viiveen jälkeen. Sama voi käydä virvoitusjuomien kohdalla.

Hallituksen esityksessä arvioidaan, että puolen litran limonadin keskihinta voi nousta 3–5 prosenttia ja 1,5 litran pullon vajaat 10 prosenttia. Mehujen ja mehujuomien keskihinnat voivat nousta arviolta 11–12,5 prosenttia.

– Mehutiivisteiden veronkorotus voi olla jopa 20 prosenttia, sillä niitä verotetaan sen mukaan kuinka paljon valmista juomaa saadaan, kertoo neuvotteleva virkamies Tanja Nurmi valtiovarainministeriöstä.

Kuluttaja siis käytännössä maksaa mehun laimentamiseen kotonaan käyttämästään hanavedestä.

Tällä hetkellä juomatuoteperheen sokerillinen ja sokeriton virvoitusjuoma ovat yleensä kaupassa samanhintaisia. Juomavalmistajat eivät lähde arvailemaan, onko näin myös jatkossa.

– Kuluttajien näkökulmasta on läpinäkyvää ja selkeää, jos kaikki tuoteperheen tuotteet on hinnoiteltu samalla tavalla. Kuluttaja ei välttämättä ymmärrä, miksi tuotteet olisivat eri hintaisia, sanoo Sinebrychoffin Pekka Tiainen.

Juomavalmistajat: Matkustajatuonti kasvaa

Hallituksen esityksessä todetaan, että muutos virvoitusjuomien matkustajatuonnissa "on oletettu vähäiseksi".

Valtiovarainministeriön Tanja Nurmen mukaan arvio perustuu siihen käsitykseen, etteivät suomalaiset tällä hetkellä tuo erityisen paljon virvoitusjuomia ulkomailta. Toisaalta virvoitusjuomien matkustajatuonnin kehitystä ei ole selvitetty pitkällä aikavälillä.

– On toki huomioitava hintaero. Jos se muodostuu suureksi, houkuttelee se tuomaan enemmän ulkomailta, Nurmi toteaa.

Juomavalmistajat uskovat virvoitusjuomien matkustajatuonnin kasvavan, kun verotus Suomessa kiristyy.

– Jokainen veronkorotus tarkoittaa, että hintaero kasvaa ja houkuttelevuus tuoda juomia matkailun yhteydessä kasvaa. Ei kuitenkaan puhuta samanlaisesta suuruusluokasta kuin alkoholijuomien suhteen, arvioi Hartwallin Pekka Lindroos.

Sinebrychoffin Pekka Tiainen huomauttaa, että esimerkiksi Tanskassa luovuttiin virvoitusjuomaverosta kesällä, koska sen katsottiin vääristävän alan kilpailua ja lisäävän matkustajatuontia naapurimaasta Saksasta.