Chick lit on nuoren naisen ääni

Paljettien ompelu takahuoneessa vaihtui kirjoittamiseen, kun entisestä show-tanssijasta tuli kirjailija. Laura Paloheimo kuvailee itseään klovnipukuiseksi introvertiksi, joka kirjoittaa tarinoita tuntemastaan maailmasta.

kirjallisuus
Laura Paloheimo.
Amanda Nowak

Häät, bänksit, kuumaa nettideittailua, duuni media-alalla, merkkikenkiä ja käsilaukkuja. Chick lit on naisille suunnattua viihdekirjallisuutta, joka on kuorrutettu kimalteella.

Kirjailija Laura Paloheimon mielestä kerronta ratkaisee, mikä on chick littiä.

- Ahdistavista kirjallisuuden rajoista pitää päästä eroon. Eihän dekkarikaan ole aina sellainen, että etsivä syö autossa donitsia ja sitten jossain on ruumis.

Helsinkiläinen Laura Paloheimo esiintyi aiemmin Aira Samulinin Rytmikkäissä ja Marco Bjurströmin Step Up-tanssiryhmässä. Klaukkalasta lähtöisin oleva Paloheimo on julkaissut kaksi kirjaa: Klaukkala ja OMG, kolmas kirja on työn alla.

Kimalluksen kuoruttamaa kohellusta

Sankaritar pähkäilee ulkonäköään ja tavoitteena on löytää täydellinen aviomies. Kurjista asioista selvitään huumorilla. Samalla porhalletaan Jimmy Choo -kenkien korot kopisten vauhdikkaasti kohti uusia seikkailuja.

Ahdistavista kirjallisuuden rajoista pitää päästä eroon. Eihän dekkarikaan ole aina sellainen, että etsivä syö autossa donitsia ja sitten jossain on ruumis.

Laura Paloheimo

Sadunkaltaisessa maailmassa sankaritar onnistuu lopulta ratkaisemaan kaiken parhain päin.

- Päähenkilö on tietynlaisella huumorintajulla varustettu nuorehko nainen. Chick litissä venytellään eri genrejen rajoja: kirjat ovat yhtä lailla fantasiaa kuin seikkailuakin, kiteyttää Laura Paloheimo.

Nuoret naiskirjailijat naputtelevat usein esikoisekseen raastavan kasvutarinan. Paloheimo kertoo myös ajatelleensa ensin, että hänen täytyy kirjoittaa jotain vakavaa. Samalla hän tunsi vieraantuvansa omista juuristaan.

"Miksi et kirjoita maailmasta, missä olet elänyt", kysyi eräs kirjoittamisen ohjaaja.

- Elämäni oli paljolti ollut paljetin ompelemista takahuoneessa, keikkahuumoria ja höpö höpöä.

Viihdekirjallisuus tuo esiin epäkohtia

Chick lit on eri maissa erilaista. Intiassa, jossa nainen ei ole niin tasa-arvoinen, se antaa uskoa vapauteen ja siihen, että naisella on oma ääni. Sankaritar ei ole miesten vietävissä. Hän luo omat sääntönsä ja hallitsee elämäänsä.

- Haluan korostaa, kuinka tärkeää on minuus, karisma ja itsensä löytäminen. Meillä on oikeus etsiä etsiä onnea sellaisena kuin olemme ja kokea, että olemme rakkauden arvoisia.

Näennäisesti pyöritään pinnallisten asioiden ympärillä, mutta opetus on tuttu. Tärkein löytyy ihmisen sisimmästä ja läheisistä ystävistä. Suomalaisessa chick litissä onni löytyy usein maalta tai nuoruuden rakkauden sylistä.

Laura Paloheimon kirjoissa kukoistaa tyttökirjojen perinne.

- Muotitrendien hylkääminen kirjan lopussa kuvastaa tiettyjen arvojen valitsemista. En halua kannattaa ajatusta, että onni löytyisi rahaa kuluttamalla.

Onko Suomessa uskottavaa chic littiä?

Tavallisesti seikkaillaan metropoleissa. Candace Bushnellin sankarittaret tuskailevat mieshuoliaan New Yorkissa ja Helen Fieldingin Bridget Jones vahtii painoaan Lontoossa.

Meillä on oikeus etsiä etsiä onnea sellaisena kuin olemme ja kokea, että olemme rakkauden arvoisia.

Laura Paloheimo

Suomessa ei ole perijättäriä, ei shoppailla perintörahoilla eikä vietetä bling bling -elämää.

Kuinka uskottavaa on koheltaa Christian Louboutinit jalassa Klaukkalassa?

- Täysin uskottavaa. Tietyssä elämäntilanteessa olevan naisen elämä on sekamelskaa niin täällä kuin New Yorkissakin. Metsästetään opiskelupaikkaa, työtä ja miestä.

Laura Paloheimo sanoo kirjoittavansa naisen valinnoista, vaikka tarina kerrotaan romanttisesti. Miehet ovat yhtä tärkeitä kuin kengät ja käsilaukut, korostaa kirjailija.

- Naisia kritisoidaan siitä, että kirjoissa odotetaan prinssi rohkeaa. Samalla lailla moni mies on kirjoittanut runoja naisista ja rakkaudesta, ja sitä sanotaan vaan suloiseksi.