Retroilu saa nuoret liikkeelle

Yle Radio Suomen viettämä retroviikko kutsuu ihmiset muistelemaan vanhoja aikoja sekä tavaroita. Keminmaalla viikko ei ole muodostunut varsinaiseksi ryntäykseksi, mutta retroilu on jo pidemmän aikaa kiinnostanut etenkin nuoria aikuisia.

nuoret aikuiset
Vanha kassakone, ehkäpä jo ultiretroa ja pilkistääkö sieltä takaa 80-luvun takaa ladattavat laskettelumonot.
Aapo Kukko / Yle

Yrittäjä Jarkko Markkion mukaan Ylen retroviikko ei ole lisännyt erityisesti asiaan vihkiytyneiden asiakkaiden määrää Keminmaalla, vaikka eräänlainen retrokausi on ollut pinnalla kauemmin. Varsinkin nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita menneisyyden tavaroista sekä esineistä.

– Ei se ole erityisesti näkynyt tämän viikon aikana, mutta eräänlainen retrokausi on ollut menossa jo pidemmän aikaa. Lähinnä 80- ja 90- luvuilla syntyneet nuoret ovat erityisen kiinnostuneita retroilusta.

80-luku on hankalinta myytävää - vielä?

1950-, 60- ja 70-luvun tavaroiden perään kysytään eniten, sillä etenkin värit ja muotoilu kiinnostavat sekä vanhoja että nuoria. Joidenkin vuosikymmenten tavarat taas eivät käy niin hyvin kaupaksi, mutta Markkion mukaan kirpputoritoiminta ratkaisee asian yleensä ongelmitta.

– 1950- 60 -luvun vaihteen tavarat ovat hyvin haluttuja. 60-luvun lopun ja 70-luvun alun Marimekko-buumi sekä aikakauden värit kiinnostavat varsinkin nuoria. Toisaalta 80-luvun tavarat ovat vähän sellaisia, että niitä on hankalampi saada myytyä, sanoo Markkio.

- Sama koskee 90-luvun alun esineitä, mutta kirpputori- ja kierrätystoiminnassa hinnat ovat onneksi kaikille kohtuullisia. Sellaista tilannetta ei ole lopulta tullut eteen, että tavaraa ei olisi saanut myydyksi.

Aapo Kukko