Vastuullisuus on tärkeää nuorelle kuluttajalle

Vaikeassa taloustilanteessa asiakkaat lipeävät usein yrityksiä ja niiden tuotteita tai palveluja koskevista vastuullisuuden vaatimuksista. Vastuulliset suomalaisyritykset ovat yhä vaatimattomia kertomaan vastuullisuudestaan.

talous
Mies nousee portaita salkku kädessä.
Juha-Pekka Laakio / Yle

Sosiaalisesti vastuullinen ja kestävä liiketoiminta, eettinen yrittäjyys, merkitsee yrittäjille ennen kaikkea eri sidosryhmien ja heidän liiketoimintaan liittyvien odotusten kuuntelemista. Samaan aikaan yritysten toiminta on yhä kansainvälisempää.

Asiantuntijoiden mielestä yritykset tekevät paljon vastuullisuuden eteen, joten niiden pitäisi kertoa saavutuksistaankin aktiivisemmin. Ja mitä enemmän hyviä esimerkkejä kerrotaan julkisuudessakin, sitä enemmän vastuulliset yrityksetkin uskaltavat kertoa itsestään.

- Tällaiset yritykset myös pärjäävät paremmin, sanoo Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa sijaitsevan Martti Ahtisaari -instituutin varajohtaja Sauli Sohlo.

Nuori polvi edellyttää eettisyyttä

Tohtoritutkija Anne Keräsen mukaan suomalaisyritysten on tartuttava entistä nopeammin sosiaaliseen vastuuseen. Tämä on erityisen tärkeää nuorelle polvelle.

Väitöskirjaansa suomalaisia yrittäjiä haastatellut Keränen kertoo, että suomalaiset yritysjohtajat ovat vastuullisuuden suhteen erilaisia.

- Yrityksen historia, koko sekä yritysjohtajan oman uran vaihe vaikuttavat siihen, miten johtaja kokee vastuullisuuden, miten se näkyy esimerkiksi ihmisten kohtelemisessa ja vaikkapa tuotteissa, Keränen sanoo.

Voiko maineen ja rahanteon oikeasti yhdistää?

- Yritystoiminnan keskeinen lähtökohta on, että sen on tuotettava voittoa. Jos voitto käytetään vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen pitkällä tähtäimellä, se on hyödyllistä, Sohlo muistuttaa.

Tiukka taloustilanne saa lipsumaan

Eettisyys voi olla valtava kilpailuvaltti. Toisalta vaikeassa taloustilanteessa asiakkaat usein lipeävät etiikastaan.

- Katsoin tytärteni kanssa videota, jossa lapset polkivat farkkuihin väriä. Kysyin, maksaisivatko he farkuista kaksi kertaa enemmän, jos tietäisivät, etteivät lapset tee tätä työtä. Tyttäret sanoivat, että nyt kun he näkivät tuon, he maksaisivat enemmän, Sohlo sanoo.

Erityisesti pk-yrityksissä johtaminen ja vastuullisuus saa helpommin kasvot, sillä työntekijät ovat lähellä. Sellaisia yrityksiä kannattaa Sohlon ja Keräsen mukaan ehdottomasti tukea.

- Alihankintaketjukin lähtee mukaan eettiseen toimintaan, kun he huomaavat, että eettisyys tuottaa heillekin hyötyä, Keränen huomauttaa.

Johtajien palkkiokeskustelu on tarpeen

Johtajien palkkiokeskustelua on Sohlon mielestä hyvä käydä. Huonona taloudellisena aikana ne puhuttavat entistä herkemmin, mutta on hyvä muistaa, että palkkiot on sovittu hyvässä taloustilanteessa.

- Asiaa pitäisi katsella kiihkottomasti. Nyt määritellään rajoja sille, mitä suomalaiset pitävät kohtuullisena, Sohlo toteaa.

Palkkio- ja rahakeskustelun rinnalle Keräsen haastattelemat yritysjohtajat ovat nostaneet oman sitoutumisen työhönsä.

- He sanovat, että palkkio tulee seurauksena siitä, että työtä tekee täydellä sydämellään. Voitto tulisi käyttää kestävän kehityksen mukaisiin tavoitteisiin, jotka vievät yritystä eteenpäin pitkällä tähtäimellä.